Ben de merak ettim ve araştırdım, işte sonuçlar…

Yurtiçi ve yurtdışı fuar katılımları, gazete, dergi, TV ve internet reklamları, toplu duyurular, seminerler, eğitimler gibi tanıtım ve pazarlama faaliyetleri, bu aralar başta finansman sıkıntıları sebebiyle ciddi anlamda yavaşladı…
Ancak krizi daha çok tanıtım faaliyetlerinde bulunarak aşmayı hedefleyen firmalar da var. Peki, bu dönemde harcanan paralar satış olarak reklam yapan ve fuarlara katılan firmalara geri dönüyor mu? Yoksa bu faaliyetler sadece tanınırlık oranını artırarak geleceğe yapılan bir yatırım olarak mı ön plana çıkıyor?

TV reklamlarını kullananlar

Son dönemde televizyona reklam vermeyi tercih etmiş, birkaç diziye de sponsor olmuş, sıralı otogaz sistemleri pazarında faaliyet gösteren bir firma ile görüştüm ve reklamlarından yararlanıp, yararlanamadığını sordum. İşte firma sahibinin yanıtı: ``Reklam filmimiz çok beğenildi. Tanınırlık oranımız arttı. Harcadığımız paranın karşılığı olmasa da, ekonomik krizle daralan pazarımızda en çok tercih edilen marka olduk. Orta ve uzun vadede çok büyük geri dönüşler alacağımıza inanıyorum``.

Fuarlara katılanlar

Geçen hafta metal işleme sektörünün en büyük fuarı olan TATEF gerçekleşti. Bu fuarda çok sayıda katılımcı firma ile görüşme fırsatı buldum. Son dönemde yurtiçi ve yurtdışında katıldıkları fuarları ve faydalarını sordum. İçlerinde ``pişman olduklarını`` söyleyenler de dahil olmak üzere, ``iyi kötü bir şeyler oluyor ama kar etmekte çok zorlanıyoruz. Bundan sonra hiç bir zaman işlerin eskisi gibi olacağını zannetmiyoruz, bu açıdan beklemek çözüm değil, onun yerine her türlü tanıtım ve pazarlama faaliyetlerinde ciddi indirimler yapılmalı, biz de hemen her fırsattan yararlanmalıyız`` görüşünde birleşiyorlar.

İnternet reklamlarını kullananlar

Son dönemde internet reklamcılığı birkaç kat büyüdü. Bunun en büyük sebebi reklam fiyatlarının daha ekonomik oluşu ve geri dönüşlerin daha ölçülebilir olması.
İnternet reklamlarını reel sektörden ilk keşfedenler otomasyon firmaları oldu. Bunun en büyük sebebi değişen teknolojiye otomasyon firmalarının diğer sektörlere göre daha çabuk uyum sağlaması olarak gösteriliyor.
Bu mecrayı kullanan firmaların fayda/maliyet konusundaki görüşleri genelde şu noktada birleşiyor: ``İnternetin hayatımızdaki yeri artık tartışılmaz. Tanıtım ve pazarlama faaliyetlerinden tamamen çekilmek yerine, daha küçük bütçelerle internette, konumuzla ilgili sitelerde reklam yapmayı tercih ediyoruz``.

Reklamcıların görüşü

Son olarak medya planlaması yapan birkaç ajansla görüştüm. Onların da ortak görüşleri şu noktada birleşiyor: ``Reklamın getirdiği faydaları daha önce yaşamış firmalar, bu dönemde reklam yapma konusunda çok daha istekli. Ancak fiyatlar konusunda ciddi baskılarla karşılaşıyoruz. Aslında reklam fiyatlarını indirme konusunda yayıncılar da isteksiz değil ama revize edilmiş fiyatların bir daha geri dönülemeyecek noktalara gelmesinden endişe ediyorlar… Daha önce tanıtım ve pazarlama faaliyetleri için ciddi bütçeler yapmayı gereksiz gören firmalar da bu dönemde tamamen durdular ve akıbetlerinin ne olacağı belirsiz``.

***

Ben görüşleri aktardım, artık yorum sizin.