Tüm sektörleri etkisi altına alan global ekonomik krizin nasıl aşılacağı hemen her platformda tartışılıyor. Gerek konunun uzmanları, gerekse reel sektör temsilcileri çeşitli açıklamalarla çözüm önerileri sunuyor. İçlerinde herkesin birleştiği tek çözüm, “yeni yatırımlar yapılmalı”… Peki ama kim yapacak bu yatırımları?

***

Yeni yatırımlara ihtiyaç duyan en önemli sektörlerden biri de proses sektörü. Bu sektörün ‘çözüm ortakları’ (ufak tefek işleri bir kenara bırakırsak) ancak müşteri adaylarının yatırım yapmasıyla iş alabilir ve varlığını sürdürebilirler. Her firmanın da iş yapmadan varlığını sürdürebileceği sınırlı bir zamanı vardır. Gücü nispetinde standart giderlerini karşılar, bu güç tükenince de…
İyi ama bu kimin sorunu? Hiç kimse proses sektörünün ürün ve hizmet tedarikini sağlayan firmalarını kurtarmak için yeni yatırım yapamayacağına göre bu iş kime düşüyor? Tabi ki sektörün ‘çözüm ortaklarına!’

Müşteri gibi düşünmek

Ancak burada kastettiğim, kendi işini geliştirmek için müşterini yeni yatırıma ikna etmek değil. Bu zaten mümkün değil ama mümkün olsa bile kazan=kazan ilişkisi kurulmadan hiçbir şey sürdürülebilir olmaz.
Burada ilk yapılması gereken iş, ‘müşterin gibi düşünmek’. Yani önce müşterilerimize kazandıracak modeli bulmamız gerekiyor. Aslında bu o kadar da zor değil. Çünkü bu dönemde ‘sektöründe kalıcı olmak isteyenlerin’ ilk ihtiyacı olan şey ‘düşük maliyetle, yüksek fayda üretebilmek’.
Bu fayda modeli sektörüne ve firmasına göre değişkenlik göstereceği için bunu örneklemek istemiyorum ama en kaba tabiriyle, yüksek performanslı ürün isteyene ona göre çözüm, ekonomik maliyetli ürün isteyene de farklı çözümler sunulabilir. Ama tekrar ediyorum, düşük maliyetle yüksek fayda üretme modeli kesinlikle değişkenlik gösteren bir konudur ve en doğru model ‘kendini müşterinin yerine koymakla’ bulunur.

Ben bekliyorum diyenlere

Her şeye rağmen, “Ben kriz ortamında hiçbir şey yapmam, krizin geçmesini bekliyorum” diyenler varsa bana göre kendi sonlarını bekliyorlar. Çünkü kendi işine yatırım yapmayanların, başkasından çözüm beklemesi hayalcilikten başka bir şey değildir.
Geleceği belirsiz bir şeyi beklemek için üste para harcamaktansa, tüm imkanlarını kaybetmeden önce sektör değiştirmek daha mantıklı olabilir!

Saygılarımla.