Super Post Panamax yapabilmeliyiz

 

Bunları iki kategoride ele alıyoruz. İlki gemi operasyon ekipmanları, ikincisi de saha operasyon ekipmanları olarak adlandırılıyor. Gemi operasyon ekipmanları da kendi içlerinde ikiye ayrılıyorlar: hareketli liman kreynleri ve ship to shore’lar.
Hareketli Liman Kreynleri 360 derece dönen bomları sayesinde yan taraflarında bulunan konteynerleri bile elleçleyebilirler. Kreyn operatörü çoğu durumda konteyneri oturduğu yerden göremeyeceğinden bom ucunda kameralar bulunur. Kamera dönemi öncesinde bir gözcü operatöre yardım ederdi. Üstünlüğü rıhtımlar arasında yer değiştirebilmek olan bu türlerin verimlilikleri gemilerin boyutları büyüdükçe düşer ve birim işlem maliyeti artar. O nedenle yoğunluğun fazla olduğu limanlarda yerlerini ship to shore gantry kreynlere bırakırlar. Modern konteyner limanları sabit ray üzerinde çalışan ship to shore gantry’lerle doludur. Hareketli liman kreynleri saatte 15-20 hareket yapabilirken bunlar 20-25 hareket yaparlar. Operatör kabinleri de konteyner ile hareket ettiği için görüş sorunu bulunmaz.

Ship to shore kreynler taşıma kapasitelerine göre sınıflandırılırlar. En alt sınıfta Panamax türü yer alır. Bu isim Panama kanalından geçebilecek büyüklükteki gemilere tam yükleme/boşaltma yapabilen vinçler için kullanılır. Bir geminin Panama kanalından geçebilmesi için eninin 12 veya 13 sıra konteyner genişliğini aşmaması gerekir.

***

Sınıflandırmada ikinci sırayı Post Panamax türü kreynler alır. Bu kreyn 18 konteyneri yan yana taşıyabilen gemiler içindir. Üçüncü sıra Super Post Panamax kreynlerindir. Bunlar 22 konteyner genişliğindeki gemiler içindir. 6 metreden uzun ve 65 ton ağırlığındaki konteynerleri kaldırırlar. Hatta 2000 tonu kaldırabilen modelleri de yapılmıştır. Panamax ve Post Panamax kategorisindeki kreynler çoğunlukla dizel motorla çalışırlarken Super Post Panamax’lar limandan aldıkları 13.000 Volt ile beslenirler. Uzunlukları 100 metreyi geçebilen bu vinçler dönüştürülmüş petrol tankerleri ile taşınır ve taşınma esnasında da kaynak işlemleri yapılır. 10 milyon doları geçen bu kreynler siparişten iki yıl sonra ancak teslim edilebilirler.

Shanghai Zhenhua Port Machinery Company dünyanın en büyük konteyner vinç üreticisidir. Ardından Liebherr, TCM Corporation, Konecranes, Kalmar Industries, Mitsubishi Heavy Industries, Samsung, Mitsui Hyundai, IMPSA ve Paceco gelmekteler.
Aralarına en az bir firmanın girmesi sektörümüz adına en büyük dileğimdir.