Robotları neden daha fazla kullanmıyoruz

Yine son yıllarda devreye alınma sürelerinde görülen büyük kısalmalar, tutucuların kısalan değiştirme zamanları, iş kazalarının getirdiği maddi-manevi sorunlardan korunma fırsatı robotları çok önemli bir üretim faktörü haline getirdi. 
            
Robotlarda yaşanan önemli bir gelişme de ‘design for maintenance’ olarak adlandırılan ve daha tasarım aşamasında iken robotların arızalarının kolaylıkla giderilmesini sağlayacak bir yapı kurmak. Bunun için motora, elektrik devrelerine kolaylıkla ve kısa sürede erişilecek bir anatomi yapılıyor. Bu konuda bir başka uygulama da mekanik kısımların arıza halinde çabucak sağlamları ile değiştirilebilmesi.  Bu özellik haliyle robotların yapılarında kolaylıkla değişiklik yapma olanağı da getiriyor. Bu sayede bir amaç için alınan bir robot gerektiğinde ucuza ve kolayca başka amaca uygun hale getirilebiliyor. Dolayısıyla robot yatırımları zarara dönüşmüyor.

Robot programlama konusunda da dikkat çekici kolaylıklar bulunmakta. Önceden bir servo üniteye bir şeyler yaptırmak için uzun uzadıya kod yazmak gerekirken şimdilerde önceden hazırlanmış programlar kütüphanesinden uygun yazılımı seçmek ve yalnızca parametrelerini değiştirmek yeterli. Üstelik robot çalışırken dahi hareketlerini ve fonksiyonlarını değiştirmek, ince ayarlar yapmak olanaklı.

Robotların tutma fonksiyonları da büyük gelişmeler göstermiş bulunmakta. Örneğin aynı robot sac levhaları vakumla, küçük parçaları gripper ile tutabilmekte. Bu çok fonksiyonlu yapı robotlara büyük esneklik ve ekonomiklik getirmekte.

*   *   *        
                                        
Bütün bu avantajları robotların gelişmiş ülkelerdeki kullanım istatistiklerini hızla yukarı çıkartırken ülkemizde maalesef aynı gelişmeyi göremiyoruz. İzlenimim bu durumun robotları yeterinde tanımıyor olmamızdan kaynaklandığı yönünde.  Konuştuğum çeşitli sanayiciler neden robot kullanmıyorsunuz soruma pahalı ve/veya bize uygun değil yanıtı veriyorlar. Toplam maliyeti nedir sorusuna ise yanıt veremiyorlar. Keza robot yatırımları kendisini ne kadar süre içinde geri ödüyor sorusu da yanıtsız kalıyor. Eğer robot çözüm sunucularından birini çağırıp bir fizibilite çalışması isteseler burada yazılanlardan daha fazlasını duyunca eminim çok şaşıracaklar. 


DUYURU: “EÐLENCELİ ROBOT AKADEMİSİ”

4 Aralık 2010 - 22 Ocak 2011 tarihleri arasında her cumartesi  İTÜ Bilim Merkezi’nde 11-14 Yaş aralığındaki gençler uzmanlar eşliğinde geleceğin robotlarını yaratmak için buluşuyorlar!
Ayrıntılı Bilgi: Ozan ERBAK 0543 352 75 50 ozan@eglenbilim.com