Hangi bakım yaklaşımı?

Ekipmanların optimum performans düzeylerinde tutulmaları sürekli bir mücadeledir. Bilinen çok sayıda yöntemden hangisini tercih etmeniz halinde kaynaklarınızın, emniyetin ve performansın optimumda kalacağını belirlemek önemli bir karardır. Eğer ekipmanlarınıza arızadan arızaya müdahale ediyorsanız reaktif bakım yapmaktasınızdır. Arızaları olabildiğince kısa süre içinde gidermek önemli olsa da bu yöntem erken uyarı sinyalleri geldiğinde yapılan müdahalelere kıyasla hem daha pahalı, hem de daha uzun süren üretim kesintileri yaratır. Üstelik tehlikeli durumlara da zemin hazırlar.     

* * *

Önleyici bakım yaklaşımını tercih etmek bakımı bir takvime veya ekipman üreticisinin tavsiyelerine göre yapmak anlamına gelir. Ancak istatistikler arızaların %89’unun tesadüfi olduğunu göstermektedir. Burada tesadüfilik yaşa bağlı olmama anlamına gelmektedir. Dolayısıyla da önleyici bakım adının aksine arızaları önlemede yeterli olmaz. Yine istatistikler önleyici bakım işlemlerinin %30’unun sık tekrarlandığını (israf) göstermektedir. 

* * *

Daha önemli bir istatistik gereğinden önce yapılan bakım işleminin arızayı davet ettiğini bunun nedeninin istikrarlı giden sisteme müdahale etmek olduğunu göstermektedir. Niyet bunun tam tersi olsa da… Önleyici bakım arızayı gidermekle uğraşırken kestirimci bakım arızaların kök nedenlerine yönelmektedir. Kestirimci bakımın amacı arızaları aramak değil, ekipmanın ömrünü uzatmaktır. Bu amaca işgören eğitimi, tedarikçilerin doğru malzeme göndermeleri gibi başkaları da eklenir. Bütün bunlar kestirimci yaklaşımı bakımdan çok ekipmanı çevresiyle birlikte ele alan bütünsel bir ekipman yönetim sistemi yapar.   

Bakım tercihiniz fabrika yönetim kültürünüzün parçasıdır.