Başvurular EPDK tarafından değerlendirilecek sonra da TEİAŞ ihale sürecini başlatacak. İhaleleri kazananlar lisans alarak yatırıma başlayacaklar. Ülkemizin enerji bağımlılığını azaltması bakımından stratejik önem taşıyan bu konuda ilerleme kaydedilmesi sevindirici bir gelişme.
* * *
Pek çok firma bu işi bir hayli karlı görüyor. Bazı girişimler konuyu turizm yatırımları ile karşılaştırıyor ve o sektörde geri ödeme süreleri 20 yılı bulurken güneş enerjisi yatırımlarının yedi yıl civarında amorti olacağını söylüyorlar. Bu görüşler cari yatırım malları fiyatları ile devletin verdiği sabit fiyattan alım garantisine dayanıyor, dolayısıyla karlılık konusunda sorun çıkmayacağı inancını beraberinde getiriyor.
* * *
Gelgelelim bu sektöre daha önce girmiş, yatırımlarını geçmişte yapmış firmaların durumlarına baktığımızda benzetme yerindeyse “cicim ayları” döneminin çabucak geçtiğini görüyoruz. Tıpkı nişanlılık dönemlerinde müstakbel eşlerin çok mutlu olmaları gibi güneş enerjisi yatırımları da başlarken büyük umut veriyor. Ancak üretim başladıktan sonra karlılığın o kadar kolay sağlanmadığı, yatırımın geri dönüşünün gerçekleşebilmesi için her bir kwh’in tahsil edilmesi gerektiğinin farkına varılıyor.
Her bir kwh’in tahsil edilmesi kendiliğinden olmuyor. Bunun için üretici firmanın kapsamlı bir performans yönetim sistemi kurması zorunluluğu bulunuyor. Üzerinde konuşma fırsatı bulduğum bir fizibilite raporunda izleme ve performans yönetimi konusunun yer almadığını fark edince şaşırdığımı belirttim. Aldığım tepki “danışmanımıza güveniyoruz” oldu. Dilerim diğer projeler öyle değildir, EPDK da değerlendirme sürecinde bu konuyu dikkate alıyordur.
Yoksa olan yine bu ülkenin servetine olacak!
Not: Konu Intersolar – Münih’te, Haziran 2014’te ele alınmış, aktif izlenen güneş tarlalarının %4 ila 6 arasında daha fazla üretim yaptıklarına dikkat çekilmişti...