Sonuçta sadece 2 kesim krizlerden yararlanabilecek. Bunlar:
1) Büyük meselenin içine, kendi küçük meselelerini sığdırabilenler.
2) Krizleri rakiplerinden daha iyi yönetebilenler.
Şimdi gelin bu 2 kesimin stratejilerine…

Büyük meselenin içine, kendi küçük meselelerini sığdıranlar

Televizyonlara bir bakın, aynı haber başka kanallarda tamamen birbirinden farklı yorumlanıyor. Yaşanan bir olayı bazı kanallar kötüye yorumlarken, bazıları iyiye yorumluyor. İktidar yanlısı yayın yapan kanallar için “Her şey yolundayken”, muhalefet yapan kanallar için “Türkiye battı, elden gidiyor”!
İşin en garip tarafı; “Herkesi dikkatli olmaya, yeni yatırım yapmamaya, küçülmeye ve çözümü sadece devletten beklemeye” davet edenler, hemen her sektöre yatırım yaparak pazar paylarını sürekli artırıyorlar. İşte bu yöntemle moralsiz ve heyecansız rakiplerini zayıflatıyorlar.
Lütfen dikkatli bakın, bu durum Türkiye’de olduğu gibi, dünyada da aynı değil mi?
Gelelim reel sektöre; “kriz var, ödeme yapamıyorum”… Bu durum da büyük meselenin içine kendi küçücük meseleni sığdırman demek. İyi de sen kriz yokken de doğru düzgün ödemiyordun ki!

Krizleri rakiplerinden daha iyi yönetebilenler

İşte bu yönetim şekli gerçekten meziyet gerektiriyor. “Her şeyi en iyi ben bilirim” egosundan kurtulup, her konunun uzmanından destek almak gerekiyor.
İşte size birkaç fırsat;
-Hani sizin rakipleriniz kalitesiz ve ucuz mal satarak sizinle sadece fiyata dayalı haksız rekabet ediyordu ya, şimdi siz de mevcut ürününüzü hiç bozmadan yeni bir marka ile müşterilerinize 2 alternatif ürün sunun. Onlar krize sizin kadar uzun süre dayanamayacakları için sonunda kazanan siz olacaksınız. (Tabi gerçek sorununuz haksız rekabettiyse!)
-Hani döviz kurunun düşüklüğü size ihracatta zarar ettiriyordu ya, işte sorununuz çözüldü; şimdi ihracattan para kazanma fırsatı sizi bekliyor. (Tabi gerçek sorununuz döviz kurunun düşük olması idiyse!)

Gerçek sorun ne?

Gerçek sorun şu: Türkiye bilimsel olarak nasıl bir deprem ülkesiyse, bir o kadar da krizler ülkesi. Bu durum coğrafi özelliği, genç nüfusu, global pazarda reel sektörden yıldızı parlayan firmaları gibi özellikleriyle de hep böyle olacak.
Ya her zaman bu koşullarda ticaret yapmayı öğreneceğiz ya da müteşebbis ruhumuzu törpüleyip, çalıştığımız firmalarda sebat edeceğiz ki tüm sektörlerde firma kirliliği olmasın…
İşte, iş dünyasının yeni dönem kuralları böyle. Sana özel kural değişikliği bekleme, ya oyunu kuralına göre oyna; ya da çek git!
Saygılarımla.