Şimdi, medyatik iletişim akademisyenlerimiz yine bana kızacak; bazıları gazete köşelerinden ya da internet sitelerinden bana cevap yazacaklar ama, ben yine de doğru bildiklerimi savunmaya ve aktarmaya devam edeceğim.

Sağlıklı bir reklam bütçesi belirleyemezsiniz

Reklam bütçesini önceden belirleyeceğiniz tek bir hedef kitle vardır, o da; sokaktaki vatandaş. Yani tanıtımını yapacağınız ürünü sokaktaki vatandaş almayacaksa ki sektörümüz endüstri olduğuna göre almayacak, o zaman hiçbir koşulda sağlıklı reklam bütçesi belirleyemezsiniz. (Sokaktaki vatandaşı etkileyecek reklam araçları bellidir, gücünüz nispetinde bir bütçe belirleyip; bu hizmeti satın alabilirsiniz)

İki büyük hata

Endüstride faaliyet gösteren firmalarımızın yıllık reklam bütçesi belirleme konusunda yaptıkları 2 büyük hata var.
Bunlar:
1) Yılsonlarında reklam bütçesi belirlemek ‘adettendir’ diye düşünülüyor.
2) Reklamın gücüne pek inanılmadığı için fazla para harcamaktan kaçınılıyor…
Peki buna rağmen neden reklam yapılıyor? diye sorulacaksa, onun da 2 sebebi var.
Bunlar:
1) Rakipler önümüzdeki yıl reklam yapacak, ben de yapmalıyım!
2) 5 liralık reklamdan 105 liralık geri dönüş beklentisi!

Sorun ve çözüm

Aslında endüstride reklam yapma konusunun bir tek sorunu var, o da; REKLAMA BAKIŞ AÇIMIZ YANLIŞ…
Reklama, “Ya bir işe yaramazsa, bari fazla param gitmesin” gözüyle bakılıyor ve sadece yolunda bulunuluyor. Unutmayın, iyi balık yakalamak için iyi olta kullanmak zorundasınız.
Çözüm için de yapılması gereken tek bir iş var, o da; PROFESYONELLERLE ÇALIŞMAK. Unutmayın ki, siz iyi bir reklamcı olmak için değil; kendi işinizi iyi yapmak için çalışıyorsunuz.

Reklam yatırımı yapın

Şirketinize, endüstriyi iyi bilen bir iletişim danışmanı bulun ve firmanızı tanıtın. O size reklam konusunda yapmanız gerekenleri içeren bir rapor hazırlayacaktır. (Bir pazarlama planı üzerine inşa edilmemiş raporla gelecek olan danışmanlardan uzak durun, onlar sizin için değil; her zaman kendileri için çalışırlar)

Reklam yatırımına örnek

Biz Alternatif Yayın Grubu ürünleri için hiçbir zaman sınırlı bir reklam bütçesi belirlemeyiz. Belli olan tek şey vardır, o da; ‘pazarlama planımız’. Bu çerçevede, muhasebemizden gelecek bilgi doğrultusunda; gelirimizin yüksek olduğu ve dolayısıyla daha çok gidere ihtiyacımız olan aylarda; ‘macera aramak yerine’ daha çok reklam yatırımı yaparız. Biz her zaman kazancımızın önemli bir bölümünü reklama yatırırız, o da bize geri döner…

Şu yukarıdaki fotoğrafa bir bakın! Bende hiç ‘parayı sokağa atacak göz’ var mı? Ben bu şirketin, bu stratejiyle 10 yılda 142 kat büyümesine sebep oldum. İşine yarayacak olanlar için, kıssadan hisse olsun…

Herkese iyi haftalar.