Dr. Cüneyt Dirican’ın hazırlayıp sunduğu KOBİ’lerin Koçu, Finans Doktoru programında İstanbul Kent Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölüm Başkanı Doç. Dr. Burak Mil konuk oldu. Mil, turizm sektörü üzerine ST Endüstri Radyoda bilgiler verdi.

“GELİR SEVİYESİNDE AZALMA VAR”

Dünyadaki turizm sektöründe %80 oranında daralma söz konusu diyen Mil, “Türkiye biraz daha avantajı gözükmekle birlikte bu oran %72 seviyesinde. Gelir seviyesindeki azalma ile birlikte yıl sonuna kadar %65 ile %70 arasında bir kayıpla bitireceğimizi düşünüyoruz.” dedi.

2019 yılındaki projeksiyonlarla 2020 yılı için yaklaşık olarak 60 milyon civarında turist ve 40 milyar doların üzerinde bir hedefin bulunduğunu belirten Mil, özellikle pandemi etkisiyle ciddi kayıpların yaşanmasının ardından Türkiye’den daha fazla turizm geliri olan Avrupa’nın önemli bölgelerinde %80 oranında turist ve %90 oranında gelir azalmasının ortaya çıktığını belirtti.

GÜVENLİ TURİZM SERTİFİKASYONU ÖNE ÇIKARDI

Mil, “Türkiye belki bunlardan biraz daha az etkilendi. En önemli nedeni ise güvenli turizm sertifikasyonu programından geliyor.” dedi.

Pandemi döneminde turizm sektörünün dezavantajları ile savaşa bilmesi için çok detaylı kriterler üzerinde çalışıldı diyen Mil, “Bunu dünyada detaylı bir şekilde uygulayan ülkelerden bir tanesiyiz. Bunu çok net söylemek mümkün. Gelişmiş ülkelerden birçoğu bizden bu programı kopyalamaya çalıştı. Dolayısıyla bizim için bir övünç kaynağı olabilir.” ifadelerini kullandı.

“YENİ KISITLAMALAR YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNİ ETKİLEDİ”

Güvenli turizm sertifikasyonu programı olumlu uygulaması ile birlikte kaybı biraz daha düşük yaşadık ancak mikro ve işletmeler bazında bakıldığında ciddi kayıplarımız var diyen Mil,  yeni kısıtlamalar ile birlikte özellikle küçük ve orta ölçekli yiyecek içecek işletmelerinin sıkıntıda olduğunu ve tarihi yarımada da yapılan araştırmaya göre burada bulunan işletmelerin %60’ın üzerinde gelir kayıplarının olduğunu belirtti.

Mil, kurun etkisiyle maliyetlerin sürekli arttığını, hükümetinde bunları desteklemek için birtakım katkıları olduğunu ancak mikro bazda bakıldığında işletmelerin durumunun iyi olmadığını kaydetti.

“EN AKTİF VE REAKSİYON VEREN SEKTÖR”

Turizm sektörünün bütün sektörler içerisinde en aktif, dinamik ve en kolay reaksiyon veren sektörlerden bir tanesi olduğunu belirten Mil, Türkiye'deki işletmelerin ve yöneticilerinin küresel çapta hızlı adapte olduğunu ifade etti.

Mil, 2021 yılında 2019 hedeflerine tamamen ulaşılamazsa bile kayıpların giderek azaldığını öngördüğünü sözlerine ekledi.