Proses Otomasyonu, Proses Yönetimi, Proses Emniyeti ve Proses Bakımı konularında yatırım yapan firmaların sektör sektör deneyimlerinin paylaşıldığı, uygulama yapan dünyanın en büyük markalarının katılımcı olarak yer aldığı 4. Proses Zirvesi ve Sergisi, ilk gün panelleri ilgi görmeye devam ediyor.

Zirve’nin ilk gün ikinci paneli, “Varlık Yönetimi ve Güvenilirlik” başlığı ile gerçekleştirildi. Oturum Başkanlığını İTÜ İşletme Fakültesi Endüstri Mühendisliği Bölümü’nden Doç. Dr. Ufuk Cebeci’nin üstlendiği panele; Nestle Bakım Müdürü Yusuf Metin, Polisan Holding Mekanik Bakım Yöneticisi Hikmet Adabağ ve ULS Havayolları Kargo Genel Müdürü Şükrü Can katıldı.

VARLIK YÖNETİMİNDE YETKİNLİĞİN ÖNEMİ

Nestle Bakım Müdürü Yusuf Metin, konuşmasında önemli noktalara değindi.

Metin, konuşmasında şunları söyledi: “AMM (Asset Maintenance Management) modülünü kullanıyoruz. Denetleme mekanizması yapabiliyoruz, varlıkların yönetimini gerçekleştirebiliyoruz. Bu modülün faydalarını görüyoruz. Planlı bakımları, plansız duruşları yönettiğimiz, alet-edavat kullanarak kestirimci bakım yaptığımız bakımlar oluyor. Ayrıca bu modül, izlenebilirliği de sağlıyor.”

Varlık yönetiminde yetkinliğin önemine vurgu yapan Metin, “Dijital çağa uyum önemli. Varlık yönetiminde tehdit olabilecek konular arasında mezun olan kişilerin motivasyon eksikliği. Varlık yönetimi sadece ekipmanla olmuyor, bunu kullanabilecek kişilerin yetkinliği de çok önem taşıyor.

“Nestle de güvenirlilik sahadan önce dizaynıyla başlayıp, sahaya geldikten sonra devam eden bir süreç olarak görüyoruz. Kök neden analizlerinin doğru yapılması ve kestirimci bakım tekniklerinin uygulanması. TPM (Total Productive Maintenance) araçlarını kullanarak ilerliyoruz. En önemli başlangıç arıza nedenlerini çözmek ile başlıyor. Kök nedeni bulduktan sonra sürece devam ediyoruz. Kestirimci bakımları sahada yapay zeka ile nasıl birleştirebiliriz, proses optimizasyonu konularına yönelik çalışmalarımız var. Bunun maliyet avantajı sağlayacağını düşünüyoruz.” 

“HEDEFİMİZ, GELECEĞİN POLİSAN’INI OLUŞTURMAK”

Konuşmasında Polisan Holding’in bakım stratejisi ve yolculuğunu anlatan Adabağ, şunları kaydetti: “Bakımı; proses güvenliği, çevreye güvenliği, ekipman performansı gibi kriterleri bir araya getirip harman hale getirip değerlendiriyoruz. Proscon ile iş birliği yaparak kestirimci bakım, planlı bakım gibi konularda bakım dokümantasyonları ve planlamaları oluşturduk. Ekibimizdeki 45 kişiyle toplantılar, masa başı değerlendirmeleri yaptık, anketler gerçekleştirdik. Patlayıcı kimyasalların çokluğundan dolayı eğitim çalışmaları gerçekleştirdik.”

Her yıl kestirimci bakım yaptıkları ekipman sayısını artırdıklarını kaydeden Adabağ, 2020 yılı için aksiyonlar alarak kronik arızalar, işletme talepleri ve kritik ekipmanlar konularında hedefler belirlediklerini söyledi.

Geleceğin Polisan’ını oluşturmak için çalıştıklarını kaydeden Adabağ, proses güvenliğini sağlamayı ve kalıcı kılmayı amaçladıklarını dile getirdi ve ekledi: “Otonom bakıma geçiş yaptık. Bu konuda çalışmalar yapıyoruz. İşletme personellerine kritik bakımlar yaptırarak, ani duruşlara engel olmak, buradaki farkındalığı artırmak istiyoruz. Bakım çalışmalarımızı sürdürülebilir kılmak istiyoruz, uzun vadeli olmasını amaçlıyoruz. Plan dışı bakım sayısı, planlı bakımların zamanlama ve operasyon şartları, işletme ile paralel KPI’lar koymayı hedefliyoruz.”  

“VARLIK YÖNETİMİ ÖNCE İNSANI İYİ YÖNETMEKLE BAŞLAR”

34 yıldan beri uçak endüstrisinde çalıştığını söyleyen ULS Havayolları Kargo Genel Müdürü Şükrü Can, konuşmasında şu noktalara değindi: “Bir havayolunda varlık, öncelikle insan kaynağıdır. Onların yönetimi diğer her şeyden önemlidir. İnsana dokunmak, eğitim ile bilinçlendirmek, motivasyonunu sağlamak, üretim ve bakım yönetimini sağlamak önemli. İkinci varlık ise, uçaktır.” dedi. 

Lean Management eğitimi ile ilgili örnekler veren Can, 5S, 6 Sigma, Kaizen gibi metotları uygularken bunu işletmeye ve çalışanları göre yerlileştirmek gerektiğinin altını çizdi.

Varlık yönetiminin önce insanı iyi yönetmekle başladığını söyleyen Can, “Periyodik bakımla ilgili çalışmalarımızda bakım paketinde ilgili kartları alarak yapıyoruz. Havacılık endüstrisinde Wings, Amoks gibi yazılım programları kullanıyoruz. Bakımda gruplandırdığımız görevleri, iş akışlarına göre daha az kayıpla yapıyoruz.” şeklinde konuştu.