Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) tarafından otomotiv tedarik zincirinde yaşanan sorunlarla ilgili yapılan araştırmada, firmaların önemli bir kısmı 2021 yılıyla beraber yaşadıkları en büyük sorunların yüksek ham madde, yarı mamul ve girdi fiyatları olduğunu belirtti.

160 FİRMA KATILDI

TAYSAD, Covid-19 pandemisinin tedarik zincirinde neden olduğu sorunlara ilişkin bir araştırma yaparak sonuçlarını kamuoyu ile paylaştı.

Otomotiv tedarik sanayisinde faaliyet gösteren toplam 160 şirketin katılım sağladığı anketin sonuçları, Türkiye’deki tedarikçilerin 2021 yılıyla birlikte yaşadıkları en büyük sorunun yüksek girdi  fiyatları olduğunu ortaya koydu.

ÇİP SORUNU NEDENİYLE ÜRETİMDE DÜŞÜŞ YAŞANIYOR

Global anlamda birçok üreticiye yansıyan çip krizinin etkilerinin de yer aldığı araştırmaya göre, tedarik sanayi firmalarının yüzde 30’u müşterilerinin yaşadığı çip sorunu nedeniyle üretimlerinde düşüş olduğunu ifade etti.

Bununla beraber, üretimlerinde çip kullanan tedarik sanayicilerinin yüzde 59’u çip krizini teslim süresindeki gecikmeye bağlarken, yüzde 23’ü temin edememe, yüzde 18’i ise yüksek fiyatla ilişkilendirdi. 

ANA TEDARİK MADDELERİNDE YAŞANAN SORUNLAR

Araştırmada firmalara ana tedarik maddelerinde yaşanan sıkıntılar kalem kalem sorulurken, bu doğrultuda ilk sırada yüzde 54 ile sac-metal tedarikindeki yüksek fiyat yer aldı.

Firmaların etkilendiği diğer sorunlar arasında; yüzde 33 ile teslim süresindeki gecikmeler ve yüzde 13 ile temin problemleri gelirken, katılımcı firmaların yarısı plastik tedarikinde de yüksek fiyattan şikayet etti.

Yüzde 30’u plastiklerin teslim sürelerinde gecikme sorunu yaşadıklarını, yüzde 20’si ise plastik temininde sıkıntılar yaşadığını belirtti.

Katılımcılar ayrıca, alüminyum, bakır ve PVC gibi ürünlerde de fiyatların çok yüksek olmasından ötürü sorunlar yaşadıklarını ifade etti.

YÜZDE 72'Sİ KONTEYNER SORUNU YAŞIYOR

Araştırma, son zamanlarda sıklıkla dile getirilen konteyner sorununa otomotiv tedarik sanayisi açısından da ışık tutarken, firmaların yüzde 72’si konteyner tedarik sorunu yaşadığını aktardı.

Konteyner sorunlarının temel sebepleri olarak da yüzde 60 yüksek fiyat, yüzde 35 temin edememe ve yüzde 21 oranında gemilerde yer bulunamaması olarak gösterildi.

ANİ KARAR DEĞİŞİKLİKLERİ VERİMLİLİĞİ ETKİLİYOR

Araştırmada öne çıkan diğer bulgular, OEM’lerin ani üretim planlamasındaki değişiklerin yansıması ve ilk çeyrek satış hacimleriyle ilgili oldu.

Bu çerçevde, şirketlerin yüzde 81’i, OEM’lerin üretim planlamalarındaki ani değişiklik kararlarının verimliliği olumsuz etkilediğine dikkat çekti.

Geçtiğimiz seneye göre satış hacimlerini artıranların oranı yüzde 48, düşen firmaların oranı ise yüzde 52 olarak belirlendi.