Markaküpü

Üretim hattına iki paletizasyon robotu alacak

Robot Yatırımları

Sütlü ürünler pazarında 1998 yılından beri faaliyet gösteren Danone, 50 bin satış noktasına ulaşıyor. Hedeflenen üretim kapasitesine ulaşmak içinse yatırımlarına sürekli olarak devam ediyor. Üretim verimliliğini artırmak için ilk kez 2015 yılında robot yatırımı yaptıklarını söyleyen Danone Sütlü Ürünler Üretim Müdürü Özcan Oğuz, “Şuan 2 adet paletizasyon robotu anlaşmamızı Türkiye’nin en büyük robot firmalarından biri ile tamamlamış durumdayız. Bu projemizin Aralık ayında devreye girmiş olmasını hedefliyoruz. Yanı sıra 2015 yılında kurulan robot hattımızın kapasitesini de yeni bir robot ile arttırmayı planlıyoruz.” diyor.

Danone Türkiye, 1998 yılından beri 50 bin satış noktasına ve 100’ü aşkın distribütöre ulaştı. Gördüğü bu ilgiye cevap verebilmek içinse üretim kapasitesini artırmaya yönelik yatırımlar yapmaya devam ediyor. Danone Sütlü Ürünler Üretim Müdürü Özcan Oğuz ile gerçekleştirdikleri robot yatırımlarını ve elde ettikleri avantajları konuştuk. Üretim verimliliğini arttırmak amacıyla ilk robotunu 2015 yılında devreye aldıklarını söyleyen Oğuz, “2017 yılında ise uzun ömürlü sütlerin üretimini yaptığımız dolum makinalarımızın hat sonuna otomatik paletleme için robot yatırımı gerçekleştirdik. Şu anda bu hatta çalışan 2 robotumuz bulunuyor. Üretim hatlarımızda robot kullanıyor olmak verimliliğimizi önemli ölçüde arttırdı. Dolayısıyla bundan sonraki yıllarda da robot yatırımlarımız artarak devam edecek.” dedi. 

Öncelikle okuyucularımız için kısaca firmanızın yapılanmasını anlatabilir misiniz? 
Danone Türkiye olarak; lezzetli, sağlıklı ve herkesin erişebileceği ürünlerimizle, mümkün olan en fazla sayıda insanın sağlığına katkıda bulunma misyonu ile 1998'den bu yana sütlü ürünler pazarında faaliyet gösteriyoruz.

Ürünlerimiz Lüleburgaz’da yer alan, yüksek kalite ve gıda güvenliği standartlarında donanıma ve 25 bin metrekarelik kapalı alana sahip olan fabrikamızda üretiliyor. Danone Türkiye olarak; 500'ü aşkın çalışanımız, yaklaşık 9 bin çiftçimiz ve bine yakın tedarikçimizi kapsayan yaygın bir tedarikçi ağımız bulunuyor. Türkiye'nin en kapsamlı soğuk zincir satış ve dağıtım ağına sahibiz. Bu sayede 81 ilde, 50 bin satış noktasına hizmet veren 100'ü aşkın distribütörümüzle ürünlerimizi tüketicilerimize ulaştırıyoruz. 

Firmanız ülkemize alanında ne gibi ilkleri kazandırdı? Hangi başarılara imza attı?
Danone, Türkiye’de 1998 yılından bu yana katma değerli sütlü ürünler pazarında öncü konumda bulunuyor. 1999 senesinde Danino’yu, 2000 senesinde ilk ambalajlı taze sütlü tatlı markası Danette’yi, 2005 senesinde ilk probiyotik sütlü ürünler markası Activia’yı getirerek pazarda ilklerin markası olarak bilinmenin haklı gururunu yaşıyoruz. 2016 yılında lansmanını yaptığımız, tatlıya bakış açısında devrim yaratan ve yeni nesil tatlı olarak konumlandırdığımız Danissimo ile de tatlı severlere yepyeni bir tatlı deneyimi sunduk. 

Danone Türkiye olarak 2015 yılı itibariyle rotamızı sütlü atıştırmalıklar ve sağlıklı alternatiflere çevirerek odağımıza tamamen bu kategoriyi aldık ve şirketimizde güçlü bir dönüşüm başlattık. Global inovasyon stratejisine sadık kalarak sağlıklı beslenmenin önemli bir parçası olan ara öğünlerde tüketime uygun, sağlıklı ve lezzetli ürün yelpazesini genişletmeye odaklandık. Bu doğrultuda sağlıklı ve lezzetli sütlü ürünlerimizi atıştırmalık alışkanlığının vazgeçilmez bir parçası kılma amacıyla, tüm fonksiyonlarımızın odağını sütlü atıştırmalıklar ve sağlıklı alternatiflere çevirdik. 

Robotlu sistemi devreye almada en riskli kısım entegratör firma seçimi. Bu konuda nelere dikkat ettiniz?
Öncelikle firma referansları ve ürün kalitesini inceledik. Ancak tüm faaliyetlerimizde iş güvenliği ve sağlığını birinci öncelik olarak kabul eden bir marka olarak, makine ekipman ve teçhizatın Danone güvenlik prensiplerine eksiksiz uyum sağlaması en önemli önceliğimiz oldu. Bu odak ile tüm tedarikçi firmaları ve çözümlerini oldukça detaylı inceledik. Ayrıca global danışman firmamızdan iş güvenliği dizaynı konusunda destek aldık. Kısacası entegratör firma seçiminde belirleyici kriterimiz iş güvenliği oldu diyebiliriz.   

 

Robotlaşmaya giderken fizibilite çalışmaları yaptınız mı? Robot yatırımı yaparken dikkat edilmesi gereken noktalar nelerdir? Söz konusu süreçte ne tür kriterleri dikkate aldınız?
Fizibilite çalışması bu denli önemli yatırımlar öncesi mutlaka dikkat ile üzerinde durulması gereken bir nokta. Detaylı bir verimlilik hesabı ile yatırım miktarı karşılaştırılarak yatırımın ekonomik geri dönüş süresi hesaplandı. Yatırım kararı verildikten sonra iş güvenliği standartları, garanti süresi, teknik servis seviyesi ve servisin tepki süresi ile birlikte entegratör firmanın referansları ayrıntılı olarak çalışıldı.

Robotlu sistem fabrikamıza kurulmadan önce hem üretici firmanın atölyesinde hem de fabrikamızda gerçek zamanlı üretim testleri yaptık. Bu testlere, her bölümden robotlu sistemin kullanılma sürecine dahil olacak tüm ilgili personel katıldı. Testler sırasında kabul parametreleri belirledik ve devreye alma aşamasında robot hattının performansını 7 gün 24 saat ölçümledik. Ardından verimliliği kısa sürede arttırabilmek için entegratör firma ile birçok toplantı yaptık.

Ne zaman robotlu üretime geçtiniz? Bünyenizde hangi proseslerde, kaç adet robot kullanıyorsunuz?
Değişen ve sürekli gelişen üretim dünyasında, yenilikçi ve rekabetçi çözüm sunan robot yatırımına 2014 yılında karar verdik. Sonrasında 5 yıllık bir yol haritası hazırlayarak hangi hatlarımızda robotlu üretime geçebileceğimize dair detaylı fizibilite ve yatırım analizleri gerçekleştirdik. 2015 yılında üretim verimliliğimizi arttırmak amacıyla ilk robotumuzu devreye aldık. 2017 yılında ise uzun ömürlü sütlerin üretimini yaptığımız dolum makinalarımızın hat sonuna otomatik paletleme için robot yatırımı gerçekleştirdik. Şu anda bu hatta çalışan 2 robotumuz bulunuyor. Üretim hatlarımızda robot kullanıyor olmak verimliliğimizi önemli ölçüde arttırdı. Dolayısıyla bundan sonraki yıllarda da robot yatırımlarımız artarak devam edecek.

Robot yatırımı firmanıza ne gibi katkılar sağladı? Robot yatırımından sonra elde edilen avantajlar (verimlilik, işçilik, genel üretim maliyetleri, kalite vb.) neler oldu?
Robot yatırımı ile kullanım alanına bağlı değişmekle birlikte üretim maliyetlerimizde yüzde 40 ila yüzde 75 arasında değişen oranlarda azalma sağlandı. Bunun yanında işçilik standart hale geldiği için bitmiş ürün kalitesinde iyileşme gözlemledik.

Potansiyel robot yatırımcılarına tavsiyeleriniz nelerdir?
Özellikle son yıllarda Endüstri 4.0’ın etkisiyle robot uygulamaları ülkemizde her geçen gün gelişiyor. Bu konuda faaliyet gösteren firmalar ile ihtiyaca göre verimli ve sürdürülebilir çözümler gerçekleştirilebilir. Proje hayata geçmeden önce detaylı bir fizibilite çalışması yapılması ve iş güvenliği standartlarının ayrıntılı incelenmesi, sonrasında sorun yaşamamak adına büyük önem taşıyor. 

Gelecek dönemde hangi alanlarda robot yatırımı yapmayı planlıyorsunuz?
Fabrikamızda verimliliğimizi arttırmayı hedeflediğimiz her noktada robot uygulanabilirliği konusunda çalışmalar yapıyoruz. Bu yatırımların fizibilitesini kontrol ederek, hayata geçirmek için yatırım maliyetlerini hesaplıyoruz.
Şuan 2 adet paletizasyon robotu anlaşmamızı Türkiye’nin en büyük robot firmalarından biri ile tamamlamış durumdayız. Bu projemizin Aralık ayında devreye girmiş olmasını hedefliyoruz. Yanı sıra 2015 yılında kurulan robot hattımızın kapasitesini de yeni bir robot ile arttırmayı planlıyoruz. 

Sanayinin Dijital Dönüşümü vizyonunuz nedir? Bu konuda attığınız adımlar nelerdir?
Bu konuda Danone Global’in de yönlendirmesi ile fabrikamızda “2020 Dijital Yolculuk” projesini hayata geçiriyoruz.  İlk aşama olarak proses otomasyon altyapımızı tamamen yeniliyoruz. Hemen arkasından makine-proses otonom yönetimi anlamında yeni projemizi planlıyoruz. Üretim kayıtlarımızı dijital ortama aktararak raporlamalarımızı daha etkin ve izlenebilir hale getireceğiz. Ayrıca yardımcı tesislerimizde otomatik enerji izlenebilirlik sistemimiz hayata geçiyor. Tüm bunların yanı sıra önümüzdeki dönemde de birçok yeni yatırımımız olacak. 

Makina parkurunuzda çözüm ortaklarınızın yerlilik durumu nedir? Makina sanayinin gelişimi için neler düşünüyorsunuz?
Son dönemde yerlileşme için birçok farklı tedarikçimiz ile birçok farklı malzeme için ortak çalışmalar yürütüyoruz. Toplam yedek parça stokumuzun ne kadarının yerli malzeme olduğunu sürekli kontrol altında tutabilmek için çeşitli kademelerde hedefler belirleyerek, gerçekleşmelerini takip ediyoruz.

Enerji verimliliği odaklı üretim çerçevesinde ne tür sistemlerden yararlanıyorsunuz? Ne tür metodlar uyguluyorsunuz?
Danone’nin dünya çapında tüm fabrikaları için geliştirdiği ve kullandığı enerji ve su tüketimlerini aylık olarak detaylı raporladığımız sistemlerimiz mevcut. Bu sistemler sayesinde enerji verimliliğimizi detaylı takip ediyoruz. 
 

Robot Yatırımları
YORUM EKLE
İlişkili Haberler
SEKTÖREL BÜLTENE ABONE OL
Dergiler
Partnerler