Dormer

Makina Parkuruna Yatırım Yapacak

ST Endüstri Radyo

Farklı teknolojilere sahip üç ana üretim bölümünde imalat gerçekleştiren Nobel Automotive, 2018 yılı içerisinde makina parkuruna yatırım yapmayı planlıyor.

Birbirinden farklı teknolojilere sahip üç ana üretim bölümünde imalat gerçekleştiren Nobel Automotive, 2018 yılı içerisinde makina parkuruna yatırım yapmayı planlıyor. Brazing fırınları, hidroform makinaları, CNC bükme makinaları almayı düşündüklerini ifade eden firmanın Üretim Müdürü Yasemin Taşpınar ile bir araya geldik. Bosh fabrikasıyla birlikte yürüttükleri Endüstri 4.0’a geçiş projeleri hakkında da konuştuğumuz söyleşimizde Taşpınar; elektronik veri toplama alanlarını geliştirme projelerine hız vermeyi planladıklarını da vurguladı. 

Nobel Automotive Gemlik Fabrikası, Akışkan Transfer Sistemleri konusunda uzman, Orhan Holding bünyesi altında 2002 yılında kurulmuş otomotiv yan sanayidir. Aynı zamanda Nobel Automotive adıyla dünyanın üç kıtasına yayılmış ülkelerdeki mühendislik merkezleri ve üretim fabrikalarıyla global bir yapıda çalışan staratejik bir konuma da sahip üretim merkezidir. Bursa şehir merkezinden 30 km uzaklıktaki Gemlik Serbest Bölgede yer alan 21 bin 500 metrekarelik kapalı alana sahip alanda üretim faaliyetlerini yürütmektedir. 2017 yılı itibarı ile yaklaşık 550 çalışanı ve 44 M€ cirosu vardır. Gemlik Fabrikası’nda birbirinden farklı teknolojilere sahip üç ana üretim bölümü mevcuttur. Bu bölümler ekstrüzyon, metal ve yakıt bölümleridir. Her bölüm üretim teknolojileri, müşterileri, tedarikçileri, gereklilikleri açısından birbirinden farklılaşsalar da üretim ve kalite yönetimleri açısından aynı hassasiyet ve yaklaşımla faaliyetlerini sürdürmektedir.

“Otomotiv yan sanayi” kapsamında fabrikanızda neler üretiliyor?

Ürünlerimizi üç ayrı üretim bölümüne göre sınıflandırdığımızda; Yakıt bölümünde Yakıt hortumları, underbody, tank ve engine üretiliyor. Metal bölümünde Motor/turbo yağ besleme ve emiş boruları, motor soğutma boruları, turbo feed/drain, PAS, water coolent, TOC ve degas. Extrüzyon bölümünde plastik ekstrüzyon profilleri, seat profiles, air seals ve cam yıkama hortumları üretilmektedir.

Söz konusu ürünlerin üretim prosesi hangi aşamalardan geçiyor?

Plastik yakıt hortumlarının şekillendirilmesinde kullandığımız üç ayrı üretim teknolojimiz mevcut.
Buharla Şekillendirme Prosesi (Yüksek/düşük basıç altında plastik borulara sıcak buharla şekil verme)
Sıcak Su ile Şekillendirme
Sıcak Hava ile Şekillendirme
Metal boruları hazırlamak için kullandığımız proseslerimiz ise kagal boruyu açmak düzeltmek ve kesmekle başlıyor. Metal borulara şekil vermek için ise proje volume ve gerekliliklerine bağlı olarak değişen farklı teknolojiler kullanıyoruz.
Otomatik/Manel End Form Prosesleri (Bulb Endform, Shell Montaj, Kanal Açma, Diş Açma, T-Drill gibi)
Bükme Prosesleri Manulel, CNC, NC, Ürüne Özel Spesifik bükmeler
Temizlik gereklilikleri yüksek boruların içlerini yıkamak için kullandığımız yüksek basınçlı yıkama prosesleri
Montaj Hücrelerindeki proseslere bakarsak 
Sıcak/Soğuk Montaj Operasyonları
Spinwelding diye adlandırdığımız plastik komponeneti plastik boruya kaynatma prosesi
Metal Boru/Hortum Montaj Operasyonları
Braket Kapatma/Torklama Operasyonları
Banjo/Bolt Montaj Operasyonları
ana operasyonlarımızı oluşturuyor.
Metal bölümüne özel proseslere baktığımızda yine ürüne göre farklılaşan teknolojileri kullanıyoruz.
MIG/MAG/TIG Gazaltı Kaynak Prosesleri
Punta Kaynak
Brazing 
İndüksiyon Kaynağı
0.2-0.5 mm et kalınlığı olan paslanmaz boruları şekillendirmek için kullanılan hidroform prosesi
Kaynak öncesi Boruları Hazırlama Proseslerimizi ise 
Ultrasonic Yıkama/Yağ Alma
Push-Up
Crimp
Pastalama
Olarak sıralayabiliriz.
Ekstrüzyon Bölümünde Üretilen parçalarımız da
Monolayer Ekstrüzyon
Co Extrüzyon
Tie Down Extrüzyon
Tube Ekstrüzyon
Soğuk Kesme/Lazer Kesme/Köşe Kesme/Delme
Soğuk Markalama, Lazer Markalama
Proseslerinden geçerek üretilmektedir.

Makina parkurunuzda üretim için hangi makina ve aksamlara ihtiyaç duyuyorsunuz? Üretimde hangi süreçler yaşanıyor?

Boru kesme makinaları; otomatik/manuel yüklemeli uç şekil verme makinaları; otomatik/manuel yüklemeli CNC bükme makinaları, ürüne özel power benderlar; hidroform makinaları; pnömatik/mekanik/hidrolik montaj ekipmanları; kaçak test cihazları; paslanmaz/yumuşak çelik brazing makinaları; robot/manuel kaynak makinaları; buhar makinaları; sıcak hava tünelleri; ultrasonic/mekanik boru yıkama makinaları; flashing makinaları; hidrolik/mekanik presler; extrüderler; profil kesme presleri; lazer kesme presleri; lazer markajlar; temiz odalar.

Makina parkurunuzda kullandığınız makinaların satın alma sürecinde hangi firmalarla iş ortaklıklarınız bulunuyor?

Uç şekillendirme makinaları (Wausen, Robomac, BLM), CNC bükme makinaları (Eurobend, Addison, BLM, YLM), hidroform makinaları (Nobel Patent), robot kaynak makinaları (ABB), buhar makinaları (Nobel Patent), FAC tüneller-sıcak hava tünelleri (Nobel Patent), montaj ekipmanları (Nobel Patent), presler (Nobel Patent), crimp presler (BTM), flashing (Nobel Patent), brazing fırınları (SCAME), power bender-ürüne özel bükme makinaları (Nobel Patent), extrüderler (Metzner), lazer profil kesme makinaları (Nobel Patent), lazer profil markal makinaları (Nobel Patent).

"MÜMKÜN OLDUĞUNCA YERLİ MAKİNA KULLANIYORUZ"

Kullandığınız makina bazındaki çözüm ortaklarınızın yüzde kaçı yerli, yüzde kaçı yabancı firma?

Mümkün olduğu kadar yerli imalatçılarla çalışmaya gayret ediyoruz ancak üniversal olarak kullandığımız makinalarda (CNC bükme makinaları, brazing fırınları, sıcak hava tünelleri gibi) genellikle dünyaca tanınmış büyük yabancı markaları kullanıyoruz. Ürüne özel tasarlanan makinalarda ise tasarımlarını birlikte geliştirdiğimiz yerli imalatçılarla çalışmayı tercih ediyoruz. (Power benderlar, Pnömatik/Hidrolik/Mekanik montaj makinaları gibi) Spesifik makinalarda yüzde 90  oranında lokal çözümler üretiyoruz.

Kullandığınız yerli markaların kalitesini beğeniyor musunuz?

Yerli imalatçılara yaptırdığımız makinaları, kendi tecrübelerimizi de kullanarak birlikte geliştiriyoruz. Gelişimi devam ettirmek, hızlı aksiyon alabilmek, yedek parçaların kısa termin süreleriyle temini, arızalara anında müdahale gibi yaptığımız özel anlaşmalarımız da var. Hazırlanan şartnamelerde, kullanılmasını talep ettiğimiz malzemeler hem çeşitliliği azaltıcı hem de kalitesine güvendiğimiz markalardan, imalatçıyla birlikte seçiliyor. Dolayısıyla kalite konusunda çıkabilecek problemlerin çoğu dizayn aşamasında ortadan kaldırılabiliyor.

"YERLİ İMALATÇILARLA ÇALIŞMAK DAHA AVANTAJLI"

Yerli ve yabancı makina arasında size göre ne yönde farklar var?

Yerli markalarda herhangi bir durumda müdahale hızımız çok daha kolay. Yabancı imalatçılarda zaman çok daha uzun olabiliyor, öncelikle problemi doğru bir şekilde tarif etmeniz gerekiyor. Bazen uzak bağlantılarla makina parametrelerindeki değişkenliklerin izlenmesini sağlamanız, yapılacak analizlerin sonuçlarını anlamaya çalışmanız zamanı çok daha uzatabiliyor. Zamanın en değerli ve en pahalı yatırım olduğu otomotivde bu çokta istediğimiz bir durum değil, yerli imalatçılar da ise durum çok daha basit. İmalatçı firmaya geliyor, yerinde problemi görüp, tespit edip hemen aksiyon alabiliyor.
Yabancı markalarda eğer direkt çalışıyorsanız kritik ekipmanların ya da yedek parçaların stoklarını tutmak durumunda kalabiliyorsunuz. Bu da beraberinde maliyet getiriyor, yerli imalatçılarda ise durum biraz daha kolay. Bu parçaları imalatçının sizin için tutmasını sağlayacak anlaşmalar yapabiliyorsunuz ya da temin süreleri kısaysa buna bile gerek duymayabiliyorsunuz.
Kullandığımız makina markalarını açıklarken de bahsetmiştim… Özellikle özel proseslere sahip üniversal makinalarda işinde uzman markaları kullanıyoruz. Bu markalar kaliteleri konusunda kendilerini ispatlamış markalar ve gerçekten bunu makinaları kullandığımız sürece hissediyoruz. Bazen arıza durumlarında yedek parçalara yerli imalatçılarla müdahale etme yolunu deniyoruz ancak bu çokta fazla çalışmıyor açıkçası… Bu da kullandığımız markaların know-how’larından kaynaklanıyor… Bunu birkaç kez tecrübe ettik. Yabancı firmaların know-how birikimi yerli imalatçılardan çok daha fazla.

Satın almalarınızı yaparken özellikle makina hususunda dikkat ettiğiniz en önemli kriterler nelerdir?

Satın alma maliyeti, kullanım/üretim maliyeti, kalite, tekrar edilebilirlik, sürdürülebilirlik, kritik ekipmanların/yedek parçaların temin edilebilirliği ve termin süresi, devreye alma süreci (destek, eğitim gibi), müdahale/teknik ekibinin varlığı ve ulaşılabilirliği sıralanabilir.

Satın alım sonrası bakım süreçleriniz nasıl işliyor? Makina sektörü size 7/24 hizmet sunabiliyor mu?

Yerli imalatçılardan istediğimiz an destek alabiliyoruz. Yabancı imalatçılarla da genellikle uzak bağlantılar yardımıyla problemin tespit edilmesi sürecini kısaltabiliyoruz.
 
Ürettiğiniz ürünlerin kontrol sürecinin nasıl işlediğini anlatır mısınız?

ISO16949, ISO14001, Ford Q1, Renault AssesB belgelerine sahibiz. Bu belgelerdeki tüm gereklilikleri içerecek ve tüm gereklilikleri aynı standartta sağlayacak QRQC, Ourway, 7QB gibi kendi kalite güvence sistemlerimiz de var.
Tüm üretim yalın üretim metodlarını kullanacak şekilde küçük üretim hücrelerine bölünmüş durumda ve bu hücrelerde kendi işinde uzmanlaştırdığımız üretime bağlı anak kalite departmanı tarafından da valide edilmiş, polivalansı yüksek, kalite bilinci ve eğitimi tecrübe olarak diğer çalışanlardan daha fazla ekip liderlerimiz var.
Her proses adımı kendi iç kontrollerini talimatlarla belirlenen sıklık ve kriterlere göre yapıyor. Hücre içerisindeki operasyon adımlarında bizzat çalışan ekip liderleri de bu kontrollerin sürekliliğini ve doğruluğunu üretim boyunca izleyip son validasyonları yapıyor. Dolayısıyla her ürün üretilirken tüm kontrol süreçlerinden de geçiyor.
Son ürün kontrolleri de talimatlar doğrultusunda ürün üzerindeki karakteristiklerin özelliklerine göre belirlenen kriterlerde yine kalite ekibi tarafından doğrulanıyor.
Aynı zamanda modifikasyon süreci, önseri /proje başlangıcı /müşteri özel talepleri gibi özel durumlarda devreye giren bir kalite duvarımız da var.

"2018 BÜTÇEMİZE GÖRE YÜZDE 31 BÜYÜDÜK"

Ne sıklıkta imalathanenize yeni makina almaya ihtiyaç duyuyorsunuz? Makina parkurunuza yakın zamanda yatırım yapmayı düşünüyor musunuz?

Bu tamamen yaptığınız bütçeyle alakalı bir karar. Yeni makina ihtiyaçları her yıl yapılan ve bütçelerle belirleniyor. Makinaların ne zaman firmaya gireceğiyse yine proje geçiş zamanlarıyla bağlantılı. Ömrünü tamamlamış bir makinanın yeni yatırımının yapılması da bütçede belirlenen zamanlarda aynı yıl içerisinde yapılıyor. 2018 yılı bütçemize göre fabrikamızda yüzde 31 büyüme söz konusu… Özellikle MT bölümümüzde yeni devreye girecek projelerimiz var. Dolayısıyla kapasitesi dolacak makinaların yenileri de firmaya girecek. Sadece kapital yatırımları değerlendirirsek yeni senede brazing fırınları, hidroform makinaları, CNC bükme makinaları makina parkurumuza eklenecek.

Şayet parkurunuza yatırım yapacaksanız tercihiniz yerli mi olur yoksa yabancı mı olur?

Kullanılacak prosesin/üretilecek ürünün özelliklerine göre bu karar değişiyor. Makina parkurumuzdan ve kullandığımız  markalardan bahsederken de açıklamıştım, üniversal ve özel proseslerde CNC bükme, brazing, gazaltı kaynaklar, sıcak hava tünelleri gibi dünyaca ünlü bu işte uzman yabancı firmaları kullanmayı tercih ediyoruz. Ancak ürüne özel bükme makinaları, montaj makinaları, birtakım mekanik/hidrolik ya da pnömatik presler gibi yatırımlarda da yerli firmalar tercih sebebimiz oluyor.

“Otomotiv yan sanayi” alanındaki gelecek dönem projelerinizle ilgili kısaca bilgilendirme yapar mısınız?

Fabrikamızdaki 2018 ve beş yıllık bütçelenen büyümeye baktığımızda çalışan sayımızında artmasıyla birlikte özellikle veri toplama ve analiz yöntemlerimizi geliştirme zorunluluğumuz doğdu. Bosh fabrikasıyla birlikte yürüttüğümüz Endüstri 4.0’a geçiş projelerimiz ve elektronik veri toplama alanlarımızı geliştirme projelerimize hız vermeyi planlıyoruz.

Yerli makina sektörü hakkında düşünceleriniz nelerdir? Ülkemiz makina sanayini nasıl buluyorsunuz?

Yerli imalatçılarımızla birlikte geliştirdiğimiz kendi proseslerimize ve ihtiyaçlarımıza özel makina ve ekipman parkımızdan memnunuz. Gelişen ve değişen teknolojiye en hızlı uyum sağlayan sektörlerin başında otomotiv sanayi geliyor. Bu teknolojik gelişmeler ve sürekli yükselen kalite ve beklenti seviyesi tüm yan sanayi ve tedarikçilerini de gelişmeye zorluyor. Zorlu ekonomik, siyasi ve sosyal değişkenliklere rağmen ayakta kalmayı başarabildiğimizi ve kendimizle birlikte yerli tedarikçilerimizi de hergeçen gün geliştirdiğimizi düşünüyorum.

2018 döneminde herhangi bir yatırım yapma düşünceniz var mı? Hedefleriniz nelerdir?

Büyüyen ciromuzla birlikte yeni yatırımlarımızda 2018 yılında bütçelendi. Özellikle makina parkurumuzda ve çalışan sayımızda yatırımlarımız mevcut. Yönetsel hedeflerimiz dışında her geçen gün artan enerji maliyelerini ve üretim maliyetlerini düşürmek için planladığımız iyilştirme ve gelitirme faaliyetlerine de hız vermeyi planlıyoruz.

YASEMİN TAŞPINAR KİMDİR?

Bursa’da 1976 yılında doğdu. 1998 yılında Fırat Üniversitesi Makina Mühendisliği bölümünden mezun oldu. 2015 yılında Bilgi Üniversitesi’nde MBA programını tamamladı. İş hayatına mezun olduktan sonra bir koltuk fabrikasında Üretim Planlama Mühendisi olarak başladı. 2001 yılında Orhan Holding bünyesinde faaliyet gösteren Ormetal fabrikasında Proje Şefi olarak çalıştı. Ormetal’de aynı zamanda Kalite, Mühensilik, Metot bölümlerinde Mühendislik ve Yöneticilik yaptı. 2009 yılından bu yana Orhan Holding bünyesinde faaliyet gösteren Nobel Automotive Gemlik Fabrikası’nda Üretim Müdürlüğü görevine devam ediyor. 

Robot Yatırımları
YORUM EKLE
İlişkili Haberler
SEKTÖREL BÜLTENE ABONE OL
Dergiler
Partnerler