Trex

Endüstri 4.0 kültür değişimidir

ST Endüstri Radyo

Endüstri 4.0 Uygulamaları Zirvesi'nin katılımcısı FourDotOne'ın Kurucu Ortağı Kerem Palabıyık, Endüstri 4.0'ın satın almadan başlayarak İK'ya, üretim ve kalite süreçlerine kadar bir kültür değişimi anlamına geldiğini söyledi.

Yeni nesil lider teknolojiler üzerine geliştirdiği IIoT (Endüstriyel Nesnelerin İnterneti) Platformu ile “endüstriyel dijital dönüşüm” alanında Türkiye'nin aranan markası konumundaki FourDotOne Teknoloji'nin Kurucu Ortağı Kerem Palabıyık, konuğumuz oldu. Dikey entegrasyon, durum izleme, büyük veri optimizasyonu, kestirimci bakım, tanılayıcı analiz ve arttırılmış gerçeklik alanlarında dijital fabrika çözümleri sunan FourDotOne Teknoloji'yi ayrıştıran uzmanlık alanının, uçtan uca entegre bir operasyonel verimlilik danışmanlığı sunmayı sağlayan “data science” yaklaşımı olduğunu söyleyen FourDotOne Kurucu Ortağı Kerem Palabıyık sorularımızı yanıtladı. 

•    Sanayinin Dijital Dönüşümü, üreticiler için neden olmazsa olmazdır? Bu kapsamda FourDotOne için Endüstri 4.0 kavramı ne ifade ediyor?
Endüstri 4.0’da sırayla gittiğimiz zaman 1’den 2’ye geçiş 100 yıl, 2’den 3’e geçiş 70 yıl, 3’ten 4’e geçiş yaklaşık 45 yıl. Gitgide süre daralıyor ve teknoloji çok hızlı ilerliyor. Zamanında insanlar yerine otomatik konveyör hatlarına ya da otomasyon makinalarına çekingen duran sanayicilerin mecburen rekabet edebilir hale gelmeleri için bu altyapıları kurmasına benzer Endüstri 4.0’da da firmaların kendi rekabet güçlerini artırabilecekleri, maliyetlerini azaltıp kalitelerini yükseltebilecekleri bir altyapı sunmak ya da altyapıya sahip olmak amacıyla gelen bir yapı. Burada ana konu, müşterilerin tüm verilerine hakim olup bu veriler üzerinde sistemlerini daha net analiz edebilmesi, bunlarla ilgili optimizasyonlar yaparak sistemlerini daha verimli, daha yüksek kalite seviyelerine çıkarabiliyor olması. Haliyle maliyetlerini düşürerek rekabet gücüne erişebilir olmak. Mevcut herhangi bir altyapının tamamen yorumlanabilir hale getirilmesi ve bu yorumlamanın veri bilimciler tarafından yapılarak süreç optimizasyonları, kestirimci bakım, kalite kontrol süreçleri, çevrim sürelerinin kısaltılması gibi benzer uygulamalarla müşterilerin maliyetlerini azaltmaya yönelik bir altyapı sunuyor, ürün olarak değil proje olarak yaklaşıyoruz. Müşteri yerine iş ortaklığını tercih ediyor olmamızın sebebi de bu.   

•    FourDotOne, Sanayinin Dijital Dönüşümü için ne tür çözüm ve hizmetler sunuyor?
Bizim ilk başlangıcımız veri entegrasyonudur. Üretim hattınızdaki herhangi bir makinadan bilgilerin toplanması, bunların görselleştirilmesi, bununla sistemde alarmlar oluşturulabilmesi, insanların klasik kurallarla belirleyemeyeceği alarmların dışında kalan anormalliklerin tespiti, bu evleri görselleştirmek, raporlayabilmek bunun üzerine analizler yaparak veri bilimi ile süreç optimizasyonları, kestirimci analizler, kestirimci bakım ya da neyi ne yaparsam ne olur gibi sorulara yanıt bulmayı hedefliyoruz. 

 •    Dijital dönüşüm süreçlerinde yatırımlara nereden başlanmalı? İhtiyaçların doğru analizi nasıl yapılmalı?
Müşterilerimize en temel yaklaşımımız şu; onlar için sorun olan makinalarla başlamak. En sık arıza yapan, en çok kalite problemleri yaşadıkları makinalarla bu tarz bir dönüşüme başlarlarsa, oradaki faydayı gördükleri zaman müşterilerin buna adaptasyonları daha kolay oluyor. Endüstri 4.0 aslında bir kültür değişimi. Satın almadan başlayarak insan kaynaklarına, üretime, kalite süreçlerine kadar bütün alanı kapsaması gerekiyor. Sunduğunuz faydayı diğer ekipler gördüğü zaman kendi taraflarında bunu nasıl uygulayabileceklerini, ya da aynı ekip içinde bu iyileşmeyi daha ne kadar ileriye taşıyabiliriz konusunda beyin fırtınaları yaparak şirketlerle karşılıklı proje kapsamını genişletiyoruz. İkinci opsiyonda şu; çok arıza yapmayan ama yılda bir kez arızalandığında bütün fabrikada duruşa sebep olabilecek kritik makinalar. Aslında ana amaç belki bir yıl hiç kullanılmadığı düşünülen bir sistemin herhangi bir arıza olmadan ya da performansı iyileştirerek hem makina ömrünü uzatmak hem de fabrikadaki olası duruşların önüne geçmek.  

•    Kestirimci bakım süreçleri nasıl yönetiliyor? Başarılı bir şekilde projenin hayata geçmesinde kritik parametreler hangileridir? Başarılı projelerinizden farklı sektörlerden örnekler verir misiniz?

Kestirimci bakım en güçlü olduğumuz alanlardan biri. Herhangi bir vibrasyon seviyesi şunu geçerse alarm üret mantığından öte, makinanın ya da ilgili ekipmanın ömrünü tahmin etmeye yönelik bir çalışma yürütüyoruz. Bizim için en kritik nokta, müşterinin bakım sistemine entegre olmaktır. Eğer herhangi bir bakım sistemi yoksa, kendi altyapımız üzerinden bakım sistemini kullanmasıdır. Biz bunu etiketlenmiş veri olarak tabir ediyoruz. Herhangi bir parça değişiminde mutlaka bize bildirilmesi gerekir ki, biz veriler üzerindeki değişimi anlamlandırabilelim. Bir çevrim süresi 3 bin ms’den 2 bin 900 ms’ye geldiyse, oradaki kontrol valfinin değiştirildiğiniz bilmemiz gerekir ki böylece tekrar ne zaman 2 bin 900’den 3 bin ms’ye ulaşacak tahmin edebilelim. Buradaki en büyük kültür değişimi bakım ekiplerine düşüyor. Ama biz şuna çok şahit olduk. İşlerini azaltacak etkileri, faydaları gördükleri zaman bu altyapılara daha sahip çıkıp daha ileriye nasıl taşıyabiliriz diye düşünüyorlar. Herhangi bir makinada kalite iyileştirmesine gittiğiniz zaman, haliyle bakıma gelen çağrı sayısı da düşüyor. Bakım ekibinin bayramlarda ya da acil olarak gece fabrikaya gitmelerinin önüne geçmiş oluyorsunuz. Bir uluslararası müşterimizde yaptığımız uygulamada ilk yıl bakım maliyetlerini yaklaşık yüzde 15 azalttık. Bu Intel’in global sitesinde örnek vaka çalışması olarak da yayınlandı. Amaç sadece bakım maliyetlerini azaltmak değil, bu duruşları azalttığınız zaman aslında makinanın kullanabilirlik süresini (OE parametreleri) de artırmış oluyorsunuz. Dolayısıyla üretim tarafında da dolaylı bir fayda sağlıyorsunuz.  
 

Endüstri 4.0
YORUM EKLE
İlişkili Haberler
SEKTÖREL BÜLTENE ABONE OL
Dergiler
Partnerler