Ama ben bu yazıda hiçbirinden söz etmeyeceğim. Benim işim iletişim ve sadece işin bu yönünde yaşanan haksız rekabetin nasıl çözülebileceğine değineceğim. Zaten ticaretin ana kuralı satış, satışın ana kuralı da iletişimdir. Satışa ve karlılığa etkisi olmayan diğer sorunların tamamına çözüm üretilse de, pek bir anlamı olmayacaktır…

Mühendis değiller

Konveyör sektörü iletişim adına neleri sorun ediyor, önce ona bir bakalım. İşte bu sektörün bazı firmalarının haksız rekabet adına söyledikleri:
—‘‘Gün geçmiyor ki konveyör sektörüne yeni bir firma girmesin’’.
—‘‘Öyle firmalar var ki, firma unvanlarında mühendislik diye açılımları var, ama sahipleri dahil hiç mühendis çalışanı yok’’.
—‘‘Bazı konveyör parçası satan firmalar, komple fabrika sistemi işi almak için pazarlama yapıyorlar’’…
—‘‘Tasarımdan yoksun o kadar çok sistem var ki…’’.
Bu ve benzeri sorunların ciddi haksız rekabete yol açtığı görüşünde olan konveyör firmaları hiç de azımsanmayacak adette…
Peki, bu ciddi haksız rekabetten kurtulmak için ne yapmak lazım?

İlişki yönetimi

Şunu her zaman hatırda tutmak gerekir, tüketim alışkanlığı her toplumda farklılık gösterir. Bizim toplumda da insan ilişkileri her zaman önemli olmuştur.
Çoğumuzun, ya bir dönem kendi yaşadığı ya da başkalarından duyduğu hikayeleri vardır. Bu hikayeler arasından şuna bir göz atalım:
—‘‘Büyük bir firmaya çok sayıda işler yaptım. İşi aldığım kişi yıllar sonra ofisime beni ziyarete geldiğinde şunu söyledi: ‘‘Yanlış anlama, ilk işi verdiğim dönemde yerini görmüş olsaydım; bu işleri sana asla vermezdim’’.
Bu hikaye size de tanıdık geldi, öyle değil mi?
İnanın bu iş modeli hiç azınlıkta değil. Çünkü müşteri ve müşteri adaylarınıza ne kadar yakın olursanız o kadar başarılı olursunuz. Yani dönem, sadece iş yapma dönemi değil; dost olabilme dönemidir.
Sizin ve firmanızın müşterilerinizle paylaşabileceği ne kadar çok şeyi varsa, o kadar başarılı olursunuz.

Pazarlamaya dayalı haksız rekabete çözüm

Benjamin Franklin’in sözüne kulak verin:
—Anlatırsan, unuturum. Gösterirsen, anımsayabilirim. Beni de katarsan, o zaman anlarım…
Rekabetsiz pazarda mevcut müşteri ve müşteri adaylarınızı yaptığınız işin içine katmanız yeterli olacaktır. Ancak, çetin rekabet koşullarındaysanız; ki konveyör sektörü böyle, o zaman:
Anlatın, gösterin ve işin içine katın. Yani, hem reklam yapın, hem süreklilik sağlayın, hem de müşteri ve müşteri adaylarınızla arkadaş olun…
Bunun üçünü birden, sizin; ‘merdiven altı’ diye tabir ettiğiniz firmalar asla yapamazlar.
Tabi, bu iletişim hizmetini bir iletişim uzmanından almak da bir vizyon farkıdır. İşte bu fark, hayati bir farktır.

En derin saygılarımla…