32 kilometre uzunluğundaki, 70 bin yolcu kapasiteli ve 32 dakika ulaşım süresi olan projenin 2020 yılında yolcu taşıması planlanıyor.

PROJE HAKKINDA GENEL BİLGİ 

Gayrettepe - Göktürk - İstanbul Yeni Havalimanı Metro Hattı (M11) tamamlandığında birçok ilçeye entegre olarak ulaşımda rahatlık getirecek. 
Gece gündüz aralıksız sürdürülen Gayrettepe - İstanbul Yeni Havalimanı Metro Hattında çalışmalar tamamlandığında, havalimanını şehir merkezine bağlayacak metro hattı Eyüpsultan ilçesini de birçok ilçeye entegre etmiş olacak. 

HAT UZUNLUĞU 32 KİLOMETRE OLACAK 

Gayrettepe - İstanbul Yeni Havalimanı Metro Hattı 32 kilometre uzunluğa sahip olacak. 2021 yılında tamamlanacak metro hattı Eyüpsultan, Kağıthane, Küçükçekmece, Şişli, Arnavutköy ve Başakşehir ilçelerinden geçecek. Metro hattında; aralarında Kemerburgaz, Göktürk ve İhsaniye istasyonlarının da bulunduğu toplam yedi istasyon bulunacak. 32 kilometre uzunluğundaki hat ile Gayrettepe’yi İstanbul Yeni Havalimanı’na bağlayacak olan raylı sistem tamamlandığında iki semt arası yolculuk süresi 32 dakikaya inecek.
    

M11 GAYRETTEPE - İSTANBUL YENİ HAVALİMANI METRO HATTI DURAKLARI 

• Gayrettepe Metro Durağı
• Kağıthane Metro Durağı
• Hasdal Metro Durağı
• Kemerburgaz Metro Durağı
• Göktürk Metro Durağı
• İhsaniye Metro Durağı
• İstanbul Havalimanı Metro Durağı

ENTEGRE OLACAK HATLAR

Gayrettepe – İstanbul Havalimanı Metro Hattı, Yenikapı – Hacıosman Metrosu ile Gayrettepe’de, Hızlı Tren ile Havalimanı’nda, Sultangazi Arnavutköy Hattı ile Arnavutköy’de, Kirazlı-Metrokent-Kayaşehir Metrosu ile Kayaşehir’de, Bakırköy-Kirazlı-Olimpiyatköy Metrosu ile Olimpiyatköy’de, Kayaşehir-Başakşehir-Olimpiyatköy Tramvayı ile Olimpiyatköy’de, Kirazlı-Halkalı Metrosu ile Halkalı’da, Marmaray Projesi ile Halkalı’da entegre olacak.
Gayrettepe – İstanbul Havalimanı Metro Hattı Projesi kapsamında yapılan Göktürk İstasyonu ve M4 Makas Metro İnşaat kaba yapısını Manahoz Yapı İnşaat üstlenmiştir.

PROJEDE KULLANILAN İNTEK KALIP -İSKELE SİSTEMLERİ VE MİKTARLARI

Proje, Göktürk istasyon ve M4 Makas metro kısmı olarak iki kısımdan oluşmaktadır.

Göktürk İstasyon kısmı peron katı, ve peron üzerinden çıkan üç ayrı kattan oluşmaktadır.

Göktürk istasyonu, toplam 200 mtul uzunluğunda iki farklı dilatasyondan oluşan, H= 234 cm döküm yüksekliği, 30 cm döşeme kalınlığı olan peron, peron üzerinden çıkan H= 861 cm döküm yüksekliği, 50 cm döşeme kalınlığı olan 1. Kat, H= 561 cm döküm yüksekliği, 50 cm döşeme kalınlığı olan 2. kat ve H= 660 cm döküm yüksekliği, 100 cm döşeme kalınlığı olan 3. kat betonarme yapıdan meydana gelmektedir.
M4 Makas Metro kısmı, toplam 421 mtul uzunluğunda dört farklı dilatasyondan oluşan, H= 898 cm döküm yüksekliği, 50 cm döşeme kalınlığı olan 1. Kat, H= 340 cm döküm yüksekliği, 100 cm kiriş derinliği olan ara kat, H= 934 cm döküm yüksekliği, 120 cm döşeme kalınlığı olan 2. Kat betonarme yapıdan meydana gelmektedir.

Metro istasyonlarında tek taraflı perde uygulamalarına sıkça rastlanmakta, üstelik bu perdelerin yükseklikleri bazen 8,11 metre gibi büyük değerlere ulaşmaktadır. Bu tür perdelerde, kalıbın ikinci yüzü olmadığı için görevi beton basıncını karşılamak olan “ankraj millerini” kullanmak mümkün değildir. Tek taraflı perde kalıbı uygulamalarında, perde kalıplarının arkasına monte edilen “tek taraflı destekleme ekipmanları” kalıba gelen beton basıncını karşılayarak, yükü daha evvelden beton içerisinde bırakılan kalıcı ankrajlara iletmektedir. Bu yüksekliklerde “asker payanda” adı verilen “destekleme ekipmanları” kullanılmakta ve betonarme perdelerin sadece tek taraflarına kalıp koyulabilmektedir.

Göktürk Metro istasyonda, tek taraflı perdelerin yakınında bant konveyörler olması, döküm yapılacak H= 811 cm yüksekliğindeki perdelerin döküm yüksekliğinin maksimum H=620 cm olarak yapılmasına olanak sağladığından, ilk dökümün bu şekilde yapılması öngörülmüştür. 

Bant konveyörler nedeni ile yapılan eksik beton dökümünün tamamlanabilmesi için, tek taraflı tırmanır perde kalıbı uygulaması yapılmasına karar verilmiştir. 
87,75 m², L= 23,40 mtul, H= 375 cm yüksekliğe adapte edilen, İnteva ahşap kirişli perde kalıpları ve dış cepheye gelen perde kalıplarının oturacağı platformu oluşturan, çalışan işçiler için de güvenli bir çalışma alanı yaratan 12 takım TTD Tek taraflı tırmanma sistemi verilmiştir. Toplam 1400 mtul tek taraflı perde dökümü yapılacaktır.
Karşılıklı olarak aynı anda başlanabilecek şekilde tasarlanan 2 takım L= 36,25 mtul 224,75 m², H= 620 cm yüksekliğe adapte edilen, İnteva ahşap kirişli perde kalıpları ve 30 adet TTD tek taraflı asker payanda destek ekipmanları verilmiştir.  Perdelerin yakınında bant konveyörler olması sebebi ile kalıbın rahat taşınabilmesine olanak sağlayan, 5 m'lik panoları (asker payanda ile birlikte) tek seferde taşıyabilen özel yürütme arabası tasarlanmıştır. 
TTD Tek taraflı asker payanda destek sistemi ile perde kalıp elemanların birbirlerine bağlanmış olması sayesinde sistemin tek bir parça halinde taşınması sahaya verimlilik kazandırmıştır.
Göktürk Metro istasyonu için verilen perde kalıpları ve tek taraflı sistemler ile M4 Makas metro kısmının da tek taraflı perdeleri dökülmektedir.

Projede, tek taraflı perde kalıbı donatılarını bağlayabilmek için İNTESAFE H tipi Güvenlikli Dış Cephe İskele sistemi kullanılmıştır. H= 600 cm ve toplamda 480 m² cephe iskelesi verilmiştir.
H tipi Güvenlikli çalışma iskeleleri, basit ve çok hızlı monte edilen geçmeli çerçeveden oluşan bir sistemdir. Yürüme platformları konularak güvenli çalışma ortamı sağlanır. İskeleler beton yüzeye bağlanamadığından, devrilmesini engellemek için çerçeveleri payandalar ile yere sabitleyerek stabilitesi sağlanmıştır.

Ayrıca, istasyon içerisinde yer alan 70/160 kolonlar için farklı yükseklik kombinasyonlarına ayarlanabilen iki takım PANEMAX kolon kalıbı verilmiştir.

Göktürk İstasyonu ve M4 Makas kısmı için toplam 2.100 m² HD 150 döşeme kalıbı ve kalıp iskelesi verilmiştir. Verilen döşeme kalıbı iki ayrı kısma bölünüp, her iki kısmın döşeme imalatına aynı anda başlanılmıştır. Kat yükseklikleri her kotta farklı olduğundan, çerçeveler çok pratik bir biçimde üst üste eklenerek farklı döşeme yükseklikleri de çözülebilmiştir.
Ayrıca, H= 340 cm döküm yüksekliği, 100 cm'lik kirişlerin yer aldığı M4 Makas kısmı için de Göktürk Metro istasyonuna verilen HD150 döşeme kalıpları adapte edilerek döküm gerçekleştirilmiştir. 

PROJEDE KULLANILAN İNTEK KALIP- İSKELE SİSTEMLER VE MİKTARLARI ŞÖYLEDİR: 

İNTEVA Ahşap Kirişli Perde Kalıpları: A= 449,5 m², H= 620 cm
PANEMAX Panel Kolon Kalıpları: A= 88 m², H= 810 cm
TTD Tek Taraflı Starter Sistemi: 30 takım
TTD Tek Taraflı Tırmanma Sistemi: 12 takım
HD 150 Yük Taşıyıcı İskele Sistemi: A= 2100 m², t= 50-100 cm, H= 234-340-561-660-861-898-934 cm
İNTESAFE H Tipi Güvenlikli Dış Cephe İskele Sistemi: H= 600 cm, A= 480 m²