Turgut Yüksekdağ ve Halit Bolkan’ın hazırlayıp sundukları Otomotiv’de Dün – Bugün – Yarın programının bu bölümünde İkinci el otomobil pazarı konuşuldu.  Yüksekdağ ve Bolkan, pazardaki durgunluğu ve değişimi ST Endüstri Radyoda değerlendirdi. 

“2019’UN İKİNCİ YARISINDA OTOMOBİL PAZARI ÇOK HAREKETLENDİ”

Öncelikle 2019 yılında otomobil pazarı ilk 6 ay çok düşük gidiyordu ki bu 2018'in ikinci altı ayında başlayan bir düşüştü.  2019'un ilk yarısı da böyle geçti fakat sonrasında özellikle faizlerin aşağı çekilmesi ile birlikte kamu bankalarında özel bir takım faiz oranları uygulanmaya başlandı. Özellikle Türkiye'de üretilen araçlara yönelik 0.49 ve 0.69 arasında faiz bandı belirlendi ve ardından da özel bankalarda birtakım markalarla işbirliği yaparak benzer oranlar sunmaya başladılar. Dolayısıyla 2019'un ikinci yarısında otomobil pazarı çok hareketlendi. Özellikle de Kasım-Aralık aylarında satın alacak otomobil bulamadı tüketiciler sıfır araç için konuşuyoruz tabi. 

“TÜKETİCİLERİN BÜYÜK KISMI KREDİ İLE OTOMOBİL ALIYOR”

Bu süreçte insanlar ne bulduysa onu almaya başladılar. Türkiye'de tüketicilerin önemli bir kısmı kredi ile otomobil satın alıyor ve krediyi alırken de otomobilin fiyatına, toplam ödeyecekleri miktara bakmıyorlar. Ayda kaç lira ödeyecek ona bakıyor halk. Örneğin; ayda bin 500 lira kredi ödeyerek otomobil satın alabilecek bir kişi eğer o bin 500 lirayı ödeyebiliyorsa direkt alıyor. Ayda ödeyecekleri rakam üzerinden yola çıktıklarını düşünürsek Kasım ve Aralık ayındaki satış patlamasının sebebini de kolayca anlayabiliriz. Hatta öyle bir noktaya geldik ki bazı modellerde satışlar otomobil kalmadığı için Ocak hatta Şubat ayına sarktı. Bazı otomobiller de yolda satılıyor daha gemideyken bitiyor. 

“SIFIR ARAÇ ALIMLARI DÜŞTÜ”

Geçen yıl özellikle ilk 6 ayda sıfır kilometre otomobil satışlarının düşük olması ve  yüksek faiz sebebiyle insanların bu araçlara ulaşamıyor olması ikinci el piyasasını çok fazla hareketlendirdi. Ama bire 18 oranına geldik, bu çok ciddi ciddi bir durum. Buna rağmen 2019'da 6 buçuk milyon ikinci el otomobil satışının gerçekleştiği söyleniyor. Türkiye'deki binek otomobil sayısı pazarda, yollarda gördüğümüz araç sayısı 12 buçuk milyon. Burada da bir otomobilin birkaç kez satışı karşımıza çıkıyor. 

“FİYAT DENGESİNİN OLMASI ŞART”

İkinci el otomobil fiyatları hızla yükseldi ve yükselmeye de devam ediyor. Özellikle internet üzerinden bir takım platformlarda ikinci el otomobil satışlarında fiyatlar neye göre belirleniyor; otomobil sahibi diğer araçların piyasa değerine bakıyor hatta biraz da pazarlık payı ekleyerek fiyat veriyor. Bu sebeple rakamlar öyle bir değişti ki insanlarımızın bu fiyatlara güveni kalmadı. Tabii ki sıfır araç ile ikinci el araç arasında bir fiyat dengesinin olması gerekiyor. 

“İKİNCİ EL PİYASASI KAZANÇ GETİRİYOR”

Piyasada yeteri kadar otomobil bulunamadığı için, 1-3 yaş arası için konuşmak gerekirse, ikinci el otomobillerin fiyatları neredeyse %20 arttı. İkinci el işi yapan firmalarda otomobil almaktan daha ziyade bize otomobil bulun satın alalım sizden gibi bir dönüşüm başladı.  Bu artık ikinci el otomobillerde yaşanırken döviz %5, mevduat % 4, altın %12  kazandırmış. İkinci el sektöründeki değişimi de buradan net bir şekilde anlayabiliriz.