Tesis yönetimi sektörünün ve kat mülkiyeti ilişkilerinin en geniş katılımlı çalıştayı “1. Profesyonel Tesis Yöneticileri ve Tedarikçileri Çalıştayı” Apsiyon ana sponsorluğunda gerçekleştirildi. 

"ŞEFFAFLIK VE ADİL YÖNETİM SİSTEMİNE KATKI SAĞLAYACAK"

Türkiye'nin en fazla istihdam sağlayan sektörlerinden olan tesis yönetimi sektörünün en geniş katılımlı çalıştayı, Profesyonel Tesis Yöneticileri Derneği (PTYD) ev sahipliğinde, Ankara Üniversitesi Gayrimenkul Geliştirme Bölümü iş birliği ve Apsiyon ana sponsorluğunda yapıldı.

 Apsiyon CEO’su, PTYD Başkan Yardımcısı Kudret Türk yaptığı konuşma ile tesis yönetimiyle ilgili önemli açıklamalarda bulundu ve tapu verilerine sektör paydaşlarının KVKK’ya uygun bir şekilde online erişiminin önemini anlattı.

Türk; “Yönetim yazılımları, banka entegrasyonlarında olduğu gibi kişisel verilerden arındırılmış biçimde gayrimenkul alıcısı, bina yönetimleri ve söz konusu bina ve bağımsız bölümün uzaktan detaylarına ve tapu kayıtlarına kadar satın alma öncesi inceleyebilmesine imkan sağlıyor. Türkiye’nin yapacağı ilave çalışmalar ile bina yönetimlerinin kullandığı muhasebe sistemlerinin ve hesap planlarının standart hale getirilmesi önemli. En az altı aylık kesin hesapların derneklerin kullandığı DERBİS benzeri kurulacak bir sisteme yüklenmesi şeffaflık ve adil yönetim sistemi oluşmasına katkı sağlayacak” diye konuştu. 

"DÜZENLEYİCİ KAMU KURUMU OLMAMASI BÜYÜK ENGEL"

Standartlaşma, yetkilendirme ve belgelendirme ile kamunun bünyesinde oluşturacağı “Konut Hizmetleri Müdürlüğü” gibi devletin düzenleyici rolünün apartman ve toplu yapı yönetimlerine kolayca uygulanabileceği ve bunun gerekli olduğunu aktaran Türk, konuşmasına şöyle devam etti:

“Mevcut bina yöneticilerinin bu konuda eğitilmiş profesyoneller ve tesis yönetim şirketlerinden oluşma imkanı olmasına rağmen yönetim işinin en önemli fonksiyonu olan denetim ve gözden geçirme adımı kat maliklerinden seçilen deneticilerden oluşuyor. Bu durum hesap verebilirlik kavramının sektörde yerleşmesinin önüne geçiyor. Serbest mali müşavirlik, yeminli mali müşavirlik ve bağımsız denetimin devreye alınması kamu gözetimini de kolaylaştıracak. Türkiye’de kat maliklerince yönetilen bazı apartman ve toplu yönetim uygulamaları KDV beyanı başta olmak üzere, muhtasar ve stopaj kayıplarına sebep oluyor. Bu da profesyonelleşme ve tesis yönetiminin meslek haline gelmesindeki en büyük engel oluyor."

"TOPLANTILARIN MALİYET VE RİSKLERİ ORTADAN KALDIRILABİLİR" 

Kat malikleri genel kurulları sonrasında kararların tebliğinin "Kat Mülkiyeti Kanunu ve Tebligat Kanunu"na göre; elden imzalı veya taahhütlü posta ile yapılmasının zorunlu olması sebebi ile bağımsız bölüm sayısı fazla olan sitelerde elden tebligatların isabetsiz, mevzuata aykırı, yeterli eğitimi olmayan personeller tarafından yapılmasının genel kurul kurullarının sulh mahkemelerince yok hükmünde sayılması riskleri taşıdığını söyleyen Türk, “Taahhütlü postanın yüksek maliyetleri yönetim bütçelerine fazla yük getiriyor ve yönetimler bu yolu tercih etmiyor. Aynı şekilde yapılan genel kurul kurullarının iptal riski ile karşı karşıya kalınıyor" şeklinde konuştu.

“Gelişen teknolojiye, pandemi sonrası yeni dünya düzenine uygun olacak biçimde çevrimiçi genel kurul toplantılarının yapılmasının önünün açılması da gerekiyor” diyen Türk, “Online genel kurullar ile oy verme, oy sayım, vekalet, yazılı ve sözlü itiraz, genel kurul kararlarının yazılı hale getirilmesi, kararların canlı olarak ilan edilmesi, genel kurulun kayıt altına alınması ve kararlara itiraz halinde sulh hukuk mahkemelerince ve bilirkişilerce genel kurul kararlarının sözlü, yazılı ve görüntülü olarak incelenme, adil ve tarafsız bir şekilde, hızlıca hakkın ortadan kalkmadan karara çıkma imkanları doğacak." ifadelerini kullandı. 

"MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİ ZORUNLU OLMALI"

Sektörde mesleki yeterlilik belgesinin zorunlu hale gelmesi gerektiği, bunun için çalışmaların hazır olduğu ve sektöre hizmet veren derneklerin desteğiyle birlikte Apsiyon girişimi ile 2021 yılı içinde ilk belgelerin verilebileceğini de açıklayan Türk, Apsiyon olarak sektördeki nitelikli insan kaynağının artırılmasına odaklandıklarını dile getirdi.

Nitelikli insan kaynağının sağlanması amacıyla 2016'dan beri Türkiye'nin önde gelen üniversiteleri ile beraber çeşitli sertifika programları düzenlediklerini ifade eden Türk, söz konusu tarihten bu yana yaklaşık bin 200 sektör çalışanını temel çözümler bazında sertifikalandırdıklarını ve son iki yılda eğitimlerin e-devlette yayınlanmasına öncü olduklarını vurguladı.

"MEVZUAT DEĞİŞİKLİĞİ YAPILMASI ŞART"

Türk, konuşmasını şu cümlelerle noktaladı:

"Firma olarak, ilamsız icra takiplerinde yönetimlerin ve temsilci avukatların yaşadığı sorunların ortadan kaldırılması için icra takiplerini yönetim yazılımı vasıtası ile yapılmasına imkan sağlandık. Ancak malik, kiracı ve bağımsız bölümden bir şekilde faydalananların tespit edilmesi ve borç yükümlülüklerinin çıkarılması, T.C kimlik numaralarının temini için kamu kontrolünde olan sistem üzerinden tebligat yapılması, UYAP entegrasyonu ile ilamsız icra takiplerinin icra işlemlerinin kolay ve hızlı bir şekilde gerçekleşmesi için mevzuat değişikliğinin yapılması önem taşıyor."