Dr. Sevgi Yılmaz’ın hazırlayıp sunduğu Maliyet Düşürme Stratejileri programının bu bölümünde Schneider Electric Satınalma Müdürü Dr. Hakan Beker konuk oldu. Beker, ST Endüstri radyo’da satın almada dijital dönüşüm üzerine soruları yanıtladı. 

"SATIN ALMA ÖNEMLİ BİR DEPARTMAN"

Ortalama bir endüstriyel işletmeden karlılık noktasında satın almadan elde edilen %10 verimlilik şirketin %150 büyümesi ile eşdeğerdir. Bu noktada satın alma gerçekten çok önemli bir departman. Büyütmek dediğiniz zaman ya çok iyi bir ürün ya çok iyi bir hizmet ortaya çıkarmak gerekiyor. Burada da edilgen bir noktada oluyorsunuz çünkü çıkarmış olduğunuz bu iyi hizmeti veya ürünü müşterin de kabul etmesi gerekiyor.

“DÜNYANIN İYİYE GİTMEDİĞİ BİR NOKTADA TÜRKİYE’NİN DE İYİYE GİTMESİ MÜMKÜN DEĞİL”

Dünyada bir resesyon veya resesyona girme hali var. Hatırlarsanız iki yıl önce İngiltere %0.1 büyümeyi neredeyse kutlayacak duruma gelmişti. Özellikle bizim gibi enflasyonist toplumlarda 2 sonucu oluyor küresel yavaşlamanın; birincisi malımızı sattığımız gelişmiş ülkelerdeki resesyon otomatik olarak daha az satmamız durumunu ortaya çıkarıyor, ikincisi enflasyonist toplumlarda bildiğiniz gibi enflasyonunuz kadar büyümeyi sağlayamadığınız zaman kendi içinizde bir resesyona dönmüş oluyorsunuz Bu da bizim için önemli bir nokta.

“DÜNYANIN EKONOMİK KARNESİ OLUMSUZ”

Karşımızda oldukça endişe verici bir veri var.Tabii tüm bunlar da takdir edersiniz ki bir gelir adaletinin olmaması en büyük etken.Bugün Lübnan'da, Şili'de, İran'da çifte halk hareketleri var ve toplumsal olaylar oluyor. Ben 2020'de de bunların devam edeceğini öngörüyorum. Dünyadaki en zengin 26 insanın serveti en yoksul 3.8 milyar insanın serveti ile aynı seviyede bulunuyor. Gerçekten bu adaletsizlik ile baktığımızda küresel konjonktür iyi değil yani dünyanın ekonomik karnesi maalesef olumsuz. 

“BİZ NASIL PARA KAZANACAĞIZ”

Biz nasıl para kazanacağız konusunda karşımıza satın alma çıkıyor. Peki satın almada bunu nasıl yapacağız dediğimiz zaman işte orada maliyet devreye giriyor. Maliyet yönteminde İlk adım harcamanızı planlamak. Biz parayı neye harcıyoruz, nasıl ve hangi yöntemle harcıyoruz bunun fotoğrafını çekmek gerekiyor. İkinci adımda ise yapmış olduğumuz bu tespitin ardından bir strateji geliştirmek gerekiyor. Bunu yaparken mutlaka şirketin kurum kültürü ve yapısına uygun bir strateji belirlemek gerekiyor.