banner736
x

İSO VE ENOSAD, kara/deniz taşıtlarında dijital dönüşüme odaklandı

İstanbul Sanayi Odası ve ENOSAD tarafından düzenlenen webinar serisinin sekizincisinde, “Kara, Deniz Taşıtları ve Yan Sanayii”nde dijital dönüşüm konuşuldu.

İSO VE ENOSAD, kara/deniz taşıtlarında dijital dönüşüme odaklandı
Dergi

İstanbul Sanayi Odası (İSO) tarafından Endüstriyel Otomasyon Sanayicileri Derneği’nin (ENOSAD) katkıları ve İAS Yazılım iş birliğiyle düzenlenen sanayide sektörel dijital dönüşüm uygulamaları online seminer dizisi “Kara, Deniz Taşıtları ve Yan Sanayii” ile devam etti.

Teknoloji Girişimcisi & Teknoloji ve İnovasyon Danışmanı Ergi Şener’in moderatörlüğü üstlendiği webinara; ENOSAD Başkanı Hasan Basri Kayakıran, IAS Genel Müdürü Hakan Karabiber, Doruk Yönetim Kurulu Üyesi Aylin Tülay Özden, Pilz Türkiye Genel Müdürü Yavuz Çopur, Robo Otomasyon Genel Müdür Haluk Özcan ve EKMOB Saha Ekip Yönetimi Kurucu Ortağı Sunay Şener konuşmacı olarak katıldı. 

“İŞ BİRLİKLERİ İLE ÇITAYI YÜKSELTEBİLİRİZ”

Her sektörde dijital dönüşümle ilgili başarılı örneklerin olduğunu belirten ENOSAD Başkanı Hasan Basri Kayakıran, dijital dönüşümün başarısını etkileyen en önemli kriterleri şu şekilde sıraladı: “İnsanların birbirine olan güvenlerinin ve iş birliklerinin artması gerekiyor. İş birlikleriyle zayıf olduğumuz noktaları bulup kapatabilmemiz ve bu şekilde ilerlememiz lazım. Birlikte hareket ettiğimizde çıtayı daha da yükseltebiliriz.” 

Dijital dönüşümün bir amaç değil, araç olduğuna vurgu yapan Kayakıran, dönüşüme nereden başlanması gerektiği sorusunu ise şöyle açıkladı: “İşletmenin fotoğrafının iyi çekilmesi, zayıf olduğu noktalardan başlanması ve öncelikle bu noktaların kapatılması lazım. Motorların, redüktörlerin verimliliği, otomasyonun istenen seviyede olup olmadığı, sağlıklı çalışan bir ERP sisteminin olup olmadığına bakılması önemli.” 

“ÖZÜNDE, TOPLUM VE KOBİ’LER İÇİN KALKINMA VAR”

Dijitalleşmede süreci otomatikleştirmenin ardından verilerin toplanarak yönetime sunulmasının önemine dikkat çeken IAS Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Karabiber, altyapıya yatırım yaparak inovatif şirketlerin kurulmasına vurgu yaptı.

Dijitalleşmenin özünde toplum ve KOBİ’ler açısından kalkınmanın yattığını kaydeden Karabiber, bunun insanlara anlatılması gerektiğini söyleyerek KOBİ’lerin satış kanalı aracılığıyla bilinçlendirmenin doğru bir yol olmadığını söyledi. 

Karabiber, şöyle konuştu: “KOBİ’leri, alanında uzman firmaların webinarlar ve seminerlerde sunumlarıyla ya da dernekler, akademiler aracılığıyla bilinçlendirebiliriz, farkındalık oluşturabiliriz. Bu noktada KOBİ ölçeğindeki firmaların sahiplerine de önemli görevler düşüyor. Konuyu sahiplenmeleri ve çalışanlarını teşvik etmeleri lazım.” 

“MES/MOM SİSTEMLERİ KULLANMALARI GEREKİYOR”

Doruk Yönetim Kurulu Üyesi Aylin Tülay Özden, “Öncelikle kişilerin, bazı raporları takip eden, istatistikler çıkartan ve geleceği kendisi yönetmeye çalışan proaktif çalışma tarzına dönmesi gerektiğine inanıyoruz. Proaktiflikle yeterince kazanç elde ettikten sonra da ulaşamadıkları verileri de yapay zekayla kullanan tahminleme ile elde edebileceklerine inanıyor ve bu konuda uygulamalar gerçekleştiriyoruz. Bunun ileri aşaması ise, preskriptif dediğimiz otonom yönetim oluyor. Sanayi firmalarının öncelikle proaktiflik konusunda yatırım yapmasını ardından kestirimci olmasını ve son aşamada ise preskriptifliği hedeflemelerini öneriyoruz.” dedi. 

Proaktiflik için PLC, SCADA ve darboğazlara göre robotların yanı sıra ERP’lerin de çok önemli olduğunu ifade eden Özden, proaktiflikte, sanayi firmalarının rekabet edebilmek adına operasyonel yönetimlerinde MES/MOM sistemler kullanmalarının zorunlu olduğunun altını çizdi. 

“BÜTÜNLEŞİK HALE GELEBİLMELİ VE YARI OTONOM ÇALIŞABİLMELİ”

Endüstri 4.0’ın akademik tanımının imalat değer zincirinin, dijitalleşmeyle bütünleşik hale gelmesi ve yarı otonom çalışabilmesi olarak açıklayan Pilz Türkiye Genel Müdürü Yavuz Çopur, dijitalleşmenin avantajlarından yararlanabilmek için insan müdahalesinden ziyade yapay zeka ile sistemin kendi kendini ayakta tutacak öğrenen makina ve sistemin sorunlarını öngörebilmesi, söyleyebilmesi olduğunu dile getirdi.

Dijital dönüşümün içeriden desteklenmesi, çalışanlar tarafından benimsenmesi ve bu doğrultuda yönetim organizasyonunun evrilmesi gerekliliğine vurgu yapan Çopur, dijital dönüşüm projeleri ve bu kapsamdaki başarı için işletmelerin kendi ekiplerini kurarak eksiklerini kapatacak şekilde sorumluluk almaları gerektiğini söyledi.

Taşıt araçları ana ve yan sanayinin verimlilik konusuna en fazla önem veren ve vermesi gereken sektörlerden olduğunu kaydeden Çopur, “Sektörün üretim, bakım ve kalite sistemleri açısından en ileri teknoloji ve sistemleri kullanması gerekiyor. Bu açıdan bakıldığında, diğer üretim sektörlerine göre hata veya başarısızlığa toleransları çok düşük. Farklı olan nokta işte burası.” dedi.

“DİJİTAL DÖNÜŞÜM ÖNCE DEPOLARDA BAŞLAMALI”

Dijital dönüşümün öncelikle depodan başlaması ve orada yapılmasının altını çizen Robo Otomasyon Genel Müdürü Haluk Özcan, “Fabrikaya gelen ham maddenin veya yarı mamulün insan eli değmeden otomatik olarak depolanması lazım. Depolardan da üretim sahasına AGV gibi insansız otonom araçlarla gelmesi gerekiyor.” şeklinde konuştu.

Robo Otomasyon olarak son iki yıldır geliştirdikleri dijital ikiz tabanlı MES sistemleri RBTwin MES+ ile ilgili bilgiler veren Özcan, MES sisteminin mavi yaka seviyesine indirgenmesi gerektiğini gözlemlediklerini ve bu kapsamda söz konusu programı ‘sürükle bırak’ teknolojisiyle geliştirerek ücretsiz olarak sunmaya başladıklarını ifade etti.

Teknoparkların sektörel bazda zenginleştirilmesi gerekliliğini vurgulayan Özcan, KOBİ’lerin yerli ve milli olarak faydalanabilecekleri, projelerini ucuza mal edebilecekleri ve dijital dönüşüme geçiş sağlayabilecekleri donanım, yazılım ve çözümler üreten yerler haline gelmesi gerektiğini söyledi.

“DİJİTALLEŞME, BİNİLMESİ GEREKEN BİR ARAÇ”

Dijitalleşmenin bir araç olduğunu ve bu araca binilmesinin zorunluluk olduğunu dile getiren EKMOB Saha Ekip Yönetimi Kurucu Ortağı Sunay Şener, “Aldığınız aracı ne kadar iyi kullanırsanız, o kadar hızlanırsınız. Etrafımızdaki rakiplerimiz bu araçları kullanmaya başladı ve hızlı yol alıyorlar. Eğer dijitalleşmeyi doğru planlamaz ve yönetmezsek, geride kalınabilir. Dijitalleşmenin bir kültür olduğunu unutmamak ve şirketin tamamını adapte etmek gerekiyor.” ifadelerini kullandı.

PROGRAMDA BU HAFTA NELER VAR?

İSO, ENOSAD ve IAS Yazılım iş birliğiyle gerçekleştirilen, farklı sektörlerde dijital uygulamaların alanında uzman isimlerle konuşulduğu webinar serisi, 14 Temmuz’daki “Maden, Taş ve Toprak Ürünleri Sanayii” ve 16 Temmuz’daki “Gıda Ürünleri Sanayii” ile devam edecek.

Webinarlara katılmak isteyenler, İSO’nun web adresi üzerinden ücretsiz kayıt yaptırabiliyor.
 
 

Güncelleme Tarihi: 14 Temmuz 2020, 11:07
YORUM EKLE

Rail

Halıcı

Dergiler
Partnerler