Pek çokkaynaktan girdi alıp pek çok hedefe çıktı göndermeleri nedeniyle dağıtım merkezleritedarik zincirinin ağır sorumluluk üstlenen öğeleri içinde yer alır.

Dağıtımmerkezlerinin sayısı ve yerleri bir optimizasyon problemidir. Sayı fazla olursadepolama maliyetleri artar, taşıma maliyetleri azalır. Bunun tersi de doğrudur.Dolayısıyla doğru karar depolama ve taşıma maliyetlerinin birbirlerine eşitolduğu noktada verilir.

Buifadede gizli bir varsayım bulunmaktadır: dağıtım merkezlerinin sabit oldukları.Dağıtım merkezi bir gayrimenkul ise bahsedilen optimizasyon yaklaşımı doğrudur.Zaten klasik tedarik zinciri tasarımı taşıma dışındaki tüm öğelerin sabitolduğu varsayımına dayanır.

Peki yadağıtım merkezi sabit değilse!

Ezberbozan firmalardan Amazon içi tıka basa dolu bir hava aracını dağıtım merkeziolarak kullanacağı ve buradan drone’larla sevkiyat yapacağı bir modelinpatentini almış bulunmakta. Vizyoner patron Jeff Bezos açıklamasında bir sporkarşılaşmasında stadyumun üzerinde bulunacak uçan deposunun alacağı onlinesiparişleri çok kısa süreler içinde teslim etmeyi örnek gösterip, buna benzerdaha çok sayıda senaryoları olduğunu dile getirdi.

Amazon’un inovatif süreci basit gibi görünse de pek çok koşulu dikkatealması gereken karmaşık algoritmalar içermek zorunda. Mekik yapan drone’larınbirbirleriyle konuşmalarından tutun da atmosferik koşullarındeğerlendirilmesine, havadaki engelleri dikkate alarak en kısa yoluhesaplamadan talep tahminleri yaparak doğru yere gitmeye kadar pek çok kararıiyi vermeyi sağlayacak çok gelişmiş bir yapay zeka sistemine gerek bulunuyor.

Amazon inovasyon ve yapay zekayı iç içe sokarak oyununkurallarını yeniden yazıyor…