Geçmişte depolar arazinin ucuz, taşıma olanaklarının uygun, geniş leme fırsatlarının bol olduğu yerlere kurulurdu. Otoyollara, demir ve deniz yollarına, hava limanlarına yakınlık belirleyici faktör lerdi. Bu kriterler hala geçerli olmakla birlikte bunlara yenileri eklenmiş bulunmakta. Bu etmenlerin önde gelenleri; müşterilere yakınlık, işgücüne erişim ve ucuz Internet altyapısı. Yeni faktörlerin ortaya çıkmasında rol oynayan unsurlar; çetinleşen rekabet, işgücü kıtlığı, dış kaynak kullanımının ve elektronik ticaretin artması.

• • •

Büyük balığın küçük balığı yediği değil, hızlı balığın büyük balığı yediği bir dünyada yaşadığımızdan müşteri yanıt zamanının kısa olması büyük önem kazanmış bulunmakta. Nitekim Amerikan halkının dörtte üçüne beş milden daha yakınız diyen Walmart’ın, Amerikalıların yüzde doksandokuzunun parmaklarının ucundayız diyen Amazon’un başarısı bunu kanıtlıyor. Amazon depolarının yerlerini Walmart’ın aksine tedarik zinciri maliyetlerini minimize etmeye değil, müşteri deneyimini maksimize etmeye dayanan mantıkla belirliyor. İşgücü bulunabilirliği de çok önemli. İşyükü dönemsel değişiklik gösterdiğinden bir yandan zaman zaman vardiyalı çalışabilecek niceliğe, en nitelikli iş forklift operatörlüğü gibi görünse de işler çeşitlilik içerdiğinden niteliğe, zekaya da gerek duyuluyor.

• • •

Yer seçiminde izlenen yaygın yol önce aday olabilecek yerleri belirlemek, bu yerleri kabaca inceleyerek eleme yapmak, sonra da avantajları en yüksek, dezavantajları en düşük yeri seçmek şeklinde. Her firmanın gereksinimleri hizmet ettiği piyasa segmenti ve kaynakları farklı olduğundan özgün ve tek defalık kararlar. Bu kararın iyi verilebilmesi için önerilen puan metodu hem objektifliği sağlaması hem de kolay uygulanabilmesi nedeniyle pek çok kurumda objektif karar vermek için ideal yaklaşım konumunda. Yer seçimi gereksinimi olanlar hiç zaman kaybetmeden bu yöntemi kullanmalılar…