Depolarda geleneksel olarak çok adetli mallarla uğraşılır. Paletler, kasalar, koliler depoların elleçlenir. Ancak son tüketiciye doğrudan sevkiyatın başladığı elektronik ticaret çağında bu uğraşı dönüşüm göstermekte. Depolar düşük adette, ancak çok sayıda siparişin hazırlanıp gönderildiği, dolayısıyla daha hareketli ortamlar haline gelmekteler.

* * * 

Bu dönüşüm daha fazla nitelikli işgücü gereksinimi anlamına geliyor. Nitelik derken dikkatli ve hızlı çalışmayı anlamamız gerekiyor, çünkü elektronik ticaretin başarı faktörleri arasında mal doğruluğu ile teslim hızı ilk sıralarda geliyor. Ancak nitelikli eleman bulmak kolay değil, bulunsa da elde tutmak zor. Bu noktada robotların bir seçenek olup olmadığı sorusu akla geliyor. Robotlar bir süredir depolarda başarıyla çalışıyorlar. Ancak görevleri kütlesel yüklerin elleçlenmesine yardım etmek.  Yeni işleyişte gerek duyulan görev doğru mal kombinasyonu sipariş hazırlama görevlisi için uygun yere hızla getirmek. Tanımlama yerindeyse “depo için robot kurye”.

* * * 

Bu gereksinimi çok önceden gören bir firma var: Kiva Systems. Mobil robot geliştiren bu şirketin çözümleri çok başarılı ve daha da geliştirilme umudu taşıdığından en büyük müşterisi Amazon tarafından satın alınmıştı. Amazon dış satışı bırakıp tüm üretimi – ki sayı bugün 40.000’e yaklaşmakta- kendi depolarında kullanmaya başladı. Robot kendisi için üretilmiş rafları altlarına girip sırtlanarak operatörlere götürüp sonra yerlerine geri taşıyor. Amazon satmasa da başka firmalar benzer robotları pazara sundu. Verimlilik arayan depo yöneticilerinin elleri boş kalmayacak neyse ki…