Günümüzde birçok makina firması bu sorunu yaşıyor ve çözüm için türlü çareler deniyor.
Bu çareler arasında; dış pazarlara açılmak, yabancı ortak bulmak, ikinci el makinalarla takas yaparak makina satmak, başka markalar adına üretim yapmak (fason) ve tamamen farklı sektörlere girmek yer alıyor.
Ancak yukarıda sıraladığım tüm seçenekleri denemeden önce yapılması gereken ilk iş ‘fizibilite çalışması’ olmalı.
Yani attığın taş, ürküttüğün kurbağaya değecek mi? sorusunun cevabı bulunmalı!

İhtiyaç olmayan ürün satılabilir mi?

Günümüz teknolojisine uygun olarak üretilmiş olan makinalar yaklaşık 20 yıl kullanılacak.
Rakip firmalar da aynı makinadan üretiyor!
Öyle ise gerçekçi bir hesap yapmak, hedef pazarı iyi belirlemek lazım.
Önce şu sorulara bir yanıt bulalım:
1- Benim ürettiğim / sattığım makina hangi sektörlerde kullanılıyor?
2- Bu sektörlerde kaç tane firma var?
3- Ürettiğim / sattığım makina kaç yıl kullanılacak?
4- Türkiye’de (rakiplerim dahil) bu makinadan yılda kaç tane satışa sunuluyor?
5- Tüm dünya pazarlarında bu rakamlar ne durumda olabilir?
Son sorunun yanıtını bulmak oldukça zor ve maliyetlidir, her ülkede ayrı ayrı çalışma yapmak gerekir.
Ancak diğer soruların yanıtı bulunmadan bir makina üretmek ya da satışını yapmak, kelimenin tam anlamıyla ‘macera aramak’ olur.

En mantıklı çözüm...

Tahmin ediyorum ki, yine birçok makinacı; “Benim işimi benden daha mı iyi bileceksin?” yorumu yapacak ama olsun!
Benim işim o çok bilindik deniz yıldızı hikayesindeki gibi...
Hani, adamın biri; sahilde kıyıya vuran deniz yıldızlarını tek tek denize geri atıyormuş da yanına gelen biri ona ne yaptığını sormuş.. O da, deniz yıldızlarının ölmemesi için  uğraştığını söylemiş.. “Burada binlerce deniz yıldızı var, bu yaptığın neyi değiştirir ki?” deyince, yerden bir deniz yıldızı daha alarak onu denize fırlatmış ve, “Bak onun için çok şey değişti” demiş...
Benim bakış açım o kadar da iddialı olmasa da, çözüm için sadece aşağıda yazdığım 2 seçeneğin olduğunu düşünüyorum:
1- Senin işin makina imal etmek, ürettiğin makina için pazar doyduysa başka sektörlere de makinalar üretebilirsin.
2- “Hayır, ben sadece en iyi bildiğim makinayı üretirim!” diyorsan, o zaman;
a) Kendine iyi bir otomasyon partneri bulacak ve teknolojini sürekli geliştireceksin, 
b) Marka bilinirliğini sürekli artırmak için ciddi reklam bütçesi yapacaksın,
c) Dünyadaki en büyük rakiplerine fason üreteceksin.
Bunların dışında başka çözüm önerisi olan var mı?